Ny NTNU-student smittet:

- Flere kan bli satt i karantene

Denne studenten tilhører sannsynligvis en annen sosial gruppe enn de tre foregående. Ytterligere 32 personer må i karantene. - De kan bli fulgt av flere, sier kommuneoverlegen.

Med det siste smittetilfellet har fire NTNU-studenter fått korona.

(Saken er oppdatert med intervju med kommuneoverlegen)

Den andre smittede er NTNU student, men tilhører et annet fakultet enn de tre studentene som nylig har testet positivt. Smittekilden her er så langt ikke klarlagt, men det arbeides videre med smittesporing.

Det er lite sannsynlig at dette nye smittetilfellet ved NTNU har sammenheng med de tre studentene som fikk påvist smitte forrige uke, skriver kommunen i en pressemelding.

I alt 629 personer ble testet i løpet av onsdag.

LES OGSÅ: Kommuneoverlegen vil vurdere å be om tvungen QR-registrering

Smittesporingen pågår fortsatt, men så langt er det klart at studenten bare har vært på campus ved én anledning den siste tiden, og da for å møte en faglærer. Denne ansatte må nå i karantene og teste seg for covid-19, sammen med vel 30 andre personer som studenten i hovedsak har hatt sosial kontakt med.

Fra før er om lag 500 studenter ved NTNU i karantene.

Flesteparten i denne gruppen er også NTNU-studenter. Smittesporingsteamet i Trondheim kommune jobber nå for å komme i kontakt med alle i denne gruppen.

– Dette smitte-tilfellet er en ny bekreftelse på studenter, ansatte og ledelse nå må jobbe sammen for å hindre at smitten sprer seg ytterligere, sier rektor Anne Borg i en melding på NTNUs intranett.

LES OGSÅ: En tredje student smittet

Kommuneoverlegen: Innenlands smitte

Til sammen 32 studenter og ansatte er satt i karantene i forbindelse med det siste smittetilfellet. Kommuneoverlege Tove Røsstad forteller til UA at man ennå ikke har identifisert smittekilden. Men man vet at smitten har skjedd innenlands.

- Denne studenten tilhører et annet cluster enn de tre foregående. Det innebærer at smitten forekommer i flere miljøer med tilknytning til universitetet. Hvor alvorlig ser du på det?

- I utgangspunktet ikke veldig alvorlig. Studenter reiser en del og kan ta med seg smitte tilbake. At noe slikt som dette ville kunne hende er vi forberedt på, sier Røsstad. Det viktigste er at vi raskt får oversikt over situasjonen og får satt utsatte studenter og ansatte i karantene slik at vi hindrer videre smittespredning.

Flere kan bli satt i karantene

- Kan det bli aktuelt å sette flere i karantene?

- Vi må se situasjonen an når vi har identifisert smittekilden. Da kan flere bli bedt om å gå i karantene, sier kommuneoverlegen.

Per i dag befinner om lag 500 studenter seg i karantene. De aller fleste av disse er nå testet.

- Vi har ikke fått flere positive svar, og det er bra, sier Røsstad.

Men negative prøvesvar betyr ikke at de slipper ut av karantene.

- Nei, regelen er 10 dager fra mulig smittetidspunkt, og den regelen vil bli fulgt, sier Tove Røsstad.