UA-debatten:

Internasjonalisering, krevende klimamål og holocaustfornektelse

Er egentlig økt internasjonalisering forenelig med klimamål og ytringsfrihet?

Tirsdag kveld gjennopplives UA-debatten når Universitetsavisa arrangerer debattmøtet «Verden er farlig. Det er best å holde seg hjemme. Eller?» på Lokal Scene i Trondheim.

Debatten skal ta for seg det som tilsynelatende er en motsetning: Økt internasjonalisering på den ene siden, klimakamp og ytringsfrihet på den andre.

For regjeringen mener norske studenter må komme seg mer ut i verden, og at norske universiteter må komme seg mer inn i internasjonal nettverk. Samtidig er det en kjensgjerning at økt samarbeid på tvers av landegrenser også vil føre til mer reising - og med det økte utslipp. Eller er det kanskje mulig å internasjonalisere mer uten at universitetene sitter igjen som miljøverstinger?

Og hvilke holdninger vil bringes med tilbake til Norge igjen? I USA krenkes studenter av den minste ting og forlanger advarsler dersom det kommer til å bli tatt opp noe ubehagelig i en forelesning. Sier en professor noe upopulært blir vedkommende hetset. I Kina tør verken studenter eller forskere fra andre land å si sin mening i fare for å tråkke regimet på tærne. Vil dette føre til at terskelen for hva en kan diskutere ved et norsk universitet også senkes?

Til å diskutere internasjonalisering og klima har vi invitert Gunnar Bovim og Lina Ingeborgrud, henholdsvis rektor og forsker ved NTNU. Sistnevnte forsker på miljøvennlig transport i byer, førstnevnte har vært observert ombord på et fly. I tillegg til at han leder et universitet med klare og uttalte planer om økt internasjonalisering.

Diskusjonen om ytringsfrihet og holdninger går mellom Dag Rune Olsen og Hilde Løvdal Stephens. Førstnevnte har i vår fått krass kritikk etter at han, som rektor ved Universitetet i Bergen, åpnet for å invitere holocaust-fornektere inn på universitetene.

- Det er interessant at noen er uenige i et slikt historisk faktum, og høre hvorfor man blir det, sa han den gang.

Stephens på sin side har en doktorgrad i Nord-Amerikastudier, og har bodd i mange år både i USA og England. Hun mener midlertidigheten er en mye større trussel mot akademikernes ytringsfrihet enn kravet fra studenter om at ubehagelige ting ikke tas opp i forelesninger.

Debattmøtet er gratis og arrangeres på Lokal Bar(i de gamle lokalene til Frakken) i Dronningens gate 12 fra klokken 19.00 til klokken 21.00 tirsdag 30.april.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.