Disse fem studentene fra NTNU er med i OL

OL-helter kombinerer studier og toppidrett.

- Jeg studerer bare delvis, og NTNU har vært flinke til å tilrettelegge for meg, sa Andrew Musgrave til UA etter å ha banket nordmennene under ski-VM i Lahti. Nå er han klar for OL.

NTNU-studentene Johannes Høsflot Klæbo (langrenn), Eirik Brandsdal, (langrenn), Jørgen Graabak (kombinert), Jan Schmid (kombinert) og Andrew Musgrave (langrenn) er på plass under OL i Pyeongchang i Sør-Korea.

Klæbo regnes av mange som Norges fremste gullkandidat i OL. I tillegg til å være en komet i sporet, studerer han til bachelor i økonomi og administrasjon ved NTNU Handelshøyskolen, ifølge NTNU. For øvrig opererer samtlige av NTNU-studentene i OL i idretter med ski på beina. Eirik Brandsdal studerer til master i teknologi - energi og miljø, og har begynt på det fjerde året av studiene.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

- NTNU har vært flinke til å tilrettelegge

Også Andrew Musgrave, som representerer Storbritannia, er i gang med en master. Han studerer til master i teknologi på studieprogrammet Produktutvikling og produksjon.

- Jeg studerer bare delvis, og NTNU har vært flinke til å tilrettelegge for meg. Hadde jeg studert mer enn femti prosent, hadde det vært umulig for meg å gå fort på ski, sa Musgrave til UA etter å ha banket nordmennene under ski-VM i Lahti.

To kombinertutøvere kombinerer idretten og studiene. Det er Jørgen Graabak og Jan Schmid. Graabak studerer samfunnsøkonomi, mens Schmid tar emnestudier i samfunnsvitenskapelige fag. Han har nærmere 300 studiepoeng fra NTNU, og har testet kjemi, tysk, idrett, psykologi og pedagogikk. Målet hans skal være å fullføre en mastergrad i pedagogikk.

200 toppidrettsstudenter

Både Graabak og Schmid er med i Team NTNU, som er NTNUs satsing på toppidrettsstudenter, Meningen er at utøvere i verdensklasse får tilrettelagt utdanningen sin i kombinasjon med toppidrett.

NTNU legger til rette for at utøvere skal kunne kombinere toppidrett og utdanning i samarbeid med Olympiatoppen. Over 200 toppidrettsstudenter har for tiden tilrettelagt studieløp.

Under OL i Sotsjii 2014 tok daværende NTNU-student Tiril Eckhoff tok bronsjemedalje.

- Jeg vil gjerne gjøre det godt både på studiene og som skiskytter. Men det kan bli litt vel tøft i lengden, sa Eckhoff til UA.

Også i Pyeongchang står hun på startstreken, men hun er ikke lengre NTNU-student.

LES OGSÅ: NTNU-ansatte kan se OL i arbeidstida

- Sammenlignbar rus

- Følelsen man får når man publiserer en vitenskapelig artikkel, kan sammenlignes med rusen man kan oppleve på idrettsarenaen, sa Frode Moen ved NTNU Senter for toppidrettsforskning før OL i Sotsji.

Den tidligere kombinertløperen minnet om at dem som velger å studere ved siden av idrettskarrieren må være utrolig varsomme med tanke på belastningen de tar på seg. For selv om idrettsutøverne kanskje bruker to eller tre ganger så lang tid på studiene, kan dette være en stressfaktor for en vinnerskalle som vil være først og best i det meste.

Det finnes mange som er uenige med Moen i at toppidrett og studier kan kombineres. Thomas Alsgaard har sagt i et intervju med NRK at han mener han ikke kunne blitt verdensmester og tatt OL-gull om han hadde satset på studier ved siden av langrennskarrieren. Mentaltrener Erik Bertrand Larssen mener det bare er tull at man kan kombinere toppidrett og studier, og har sagt følgende: «Jeg ser landslagsutøvere som leser mellom øktene. De beste sover.»

- Mange av toppidrettsutøverne har minst to talenter. Vi ser at flere av dem som er gode i idrett også er gode akademikere. Samtidig tar de med seg erfaring som er etterspurt i arbeidslivet. Det er et krevende løp å kombinere toppidrett og studier. Kunnskapen studentene tar med seg er verdifulle for mange arbeidsgivere, sa seksjonsleder Anne Sølberg Ellingsen ved NTNU studentservice til UA under Sotsji-OL.

LES OGSÅ: Frode Moen: - Studiene bremset den sportslige satsingen