- De bryter med hva en bachelor er

Med innføring av eget «æresprogram» bryter UiO med prinsippene for omfanget av hva en bachelorgrad er, mener leder for Norsk Studentorganisasjon, Marte Øien.

NSO ønsker ikke egen elitebachelor» velkommen.

Styret ved Universitetet i Oslo vedtok i fjor å opprette et eget «honours-program» for særlig utvalgte studenter, hvor man har lagt inn 30 ekstra studiepoeng i graden, samtidig som man tilbyr studentene ekstra oppfølging. Dette reagerer NSO på.

- UiO med innføringen av elitestudiet bryter med det europeiske kvalifikasjonsrammeverket for hva en bachelorgrad er. Den skal være på 180 studiepoeng. Her gjør man 210 studiepoeng obligatorisk. Dette er noe av kjernen i hva som er problematisk med dette tiltaket, sier Øien.

LES OGSÅ: - Tar fra noen og gir til andre

LES OGSÅ: NTNU vil ikke at et slikt program etter mal fra UiO

I vår vedtok NSO en oppdatert utdanningspolitisk plattform hvor det blant annet heter: «Det skal ikke opprettes parallelle studieprogrammer ved samme institusjon, hvor det ene studieprogrammet prioriteres mer ressursmessig med bakgrunn i at det skal holde høyere kvalitet… Alle studier på samme nivå skal ha tilsvarende forventninger til omfang og forventet tidsbruk, og dette skal legge opp til at studentene skal studere på heltid.»

Dette prinsippet er det viktig å holde fast ved, framholder NSO-lederen.

- Mange har ikke satt seg inn i saken

- Det har vært innvendt fra ulikt hold at det ikke er noe nytt at studenter forskjellsbehandles når det kommer til ressurstilgang?

- Denne diskusjonen har vært preget av at mange ikke har satt seg godt nok inn i hva den handler om. Det er ikke nytt at for eksempel en siv.ing-student ved NTNU, universitetet jeg studerte ved, koster mer enn en statsvitenskapsstudent. Men her innfører UiO noe nytt, når de tar et eksisterende studieprogram og gir legger på 30 ekstra studiepoeng, som er ment å dekke noe tverrfaglig, gir programmet en ny tittel og annonserer at studentene som kommer inn her skal få ekstra oppfølging. Dette reagerer NSO nokså sterkt på, sier Øien.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

Alle bør få bedre oppfølging

At studenter som får bedre oppfølging gjør det bedre, er heller ikke noe nytt. Derfor bør alle studentene i størst mulig grad nyte godt av forbedret oppfølging.

- Norge gjør det ikke imponerende på OECDs statistikk over gjennomføringsgrad i høyere utdanning. I den grad institusjonene er opptatt av denne utfordringen er det ingen god løsning å gi mer til dem som allerede har vist seg å være faglig sterke, sier hun.

LES OGSÅ: Sliter med å gjennomføre på normert tid

- Studentrepresentantene i UiO-styret stemte med flertallet i vedtaket om å opprette æresprogrammet?

- At den enkelte studentrepresentant i ulike institusjoners styre og stell stemmer ut fra egne overbevisninger må vi respektere. Det jeg kan si er at NSO har behandlet dette i vårt øverste organ, og vi står samlet bak vår utdanningspolitiske plattform.

- Æresprogrammet som starter opp ved UiO denne høsten har 20 påmeldte studenter. Hvordan ser du på muligheten for at dette tiltaket utvides? Også Universitetet i Bergen har utrykt interesse for å innføre eget tilsvarende program.

- Det er vanskelig å si, men NSO forventer at Svein Stølen, Dag Rune Olsen og rektorer ved andre utdanningsinstitusjoner som vurderer å opprette elitestudier heller har fokus på å gi alle studenter bedre oppfølging, sier Marte Øien.

- Kunne tenkt å gå der dette selv

Runa Fiske er nyvalgt tillitsvalgt for studentene ved UiO-styret, og hun deltok ikke i fjorårets styrebehandling av honours-programmet. Til Universitetsavisa sier hun at programmet høres flott ut, men:

- Jeg skulle ønske alle studentene fikk like god oppfølging. Jeg ønsker studentene som begynner der i disse dager lykke til, og håper de får et fantastisk studieår. Jeg kunne godt tenke meg å gå der selv. Jeg synes det er problematisk at de ekstra midlene som går til disse studentene nødvendigvis må tas fra andre studier, sier hun.