Gleder seg til Canvas: - Fikk sjokk da jeg møtte Blackboard
På nyåret vil de studenter på 150 emner ta i bruk NTNUs nye læringsplattform Canvas, Studentrepresentant i NTNU-styret Tora Tveiten ser frem til endringen.
- Jeg synes det fungerer veldig bra. Da jeg kom til NTNU, fikk jeg et ganske stort sjokk. Jeg hadde hørt mye negativt om Blackboard på forhånd, og fikk vel egentlig alle fordommene bekreftet allerede første uka som student her, sier Tora Tveiten.
Tveiten er, i tillegg til å være studentrepresentant i NTNU-styret, med i referansegruppen for innføringen.
Refereansegruppen er satt sammen av studenter og ansatte ved NTNU som kunne komme med innspill og ønsker i forkant av at Canvas innføres. Tveiten har tidligere studert ved både UiO og UiA, og er dermed vant til Canvas.
Selv om det fortsatt er noen måneder til de første studentene får tilgang gjennom pilotprosjektet på nyåret, har noen forelesere fått tilgang i det som kalles innføringsfase én, slik at de kan begynne å forberede rom og lære seg funksjonaliteten i forkant av at pilotinnføringen begynner våren 2026.
Prosjektleder for innføringen av utdanningssystemet Øyvind Hauge, og seniorrådgiver Marthe Abelsen Strømmen samarbeider om å få Canvas oppe å gå.Foto: Kristoffer Ramsøy Fredriksen
Prosjektleder for innføringen av utdanningssystemet, Øyvind Hauge, synes arbeidet har gått bra, og at alt det tekniske fungerer.
- Det er fortsatt noen ting vi ikke er ferdige med, men vi har fått opprettet brukere for alle ansatte, og alle har tilgang til et «sandkasse»-rom. Vi har også fått overført innhold fra Blackboard for nesten alle som er med i den første innføringsfasen. Et par har sendt oss noen feilmeldinger, men dem jobber vi med å løse, forteller han.
Hauge forteller at det er opprettet et eget emne i Canvas som hjelper dem med å følge opp underviserne og studiekonsulentene som er med i innføringsfase 1.
- Så er det helt sikkert ting vi kunne ha gjort mer av tidligere, vi kan alltid informere mer og hjelpe på en enda bedre måte, men overordnet synes jeg det går bra, sier han
Han forteller også at stemningen er god og forventningene høye.
- De vi møter som er mest entusiastiske, er de som har brukt Canvas før, og som enten har jobbet ved et annet universitet eller vært studenter et annet sted.
Systemet er oversiktlig
To av foreleserne som skal delta i pilotprosjektet, er Paula Maria Rice ved Institutt for internasjonal business og Kristin Solum Steinbekk ved Institutt for bioingeniørfag.
Førsteamanuensis Paula Maria Rice jobber med å ha alt klart for studentene når neste semester begynner.Foto: Kai T. Dragland / NTNU
Rice forteller at hun foreløpig ikke har hatt tid til å sette seg grundig inn i systemet.
- Ett av emnene mine er med i pilotimplementeringen, og jeg har begynt å bygge Canvas-rommet for dette emnet, siden alt må være klart for studentene innen 6. januar, sier hun.
Hun legger til at hun har brukt Youtube-videoer fra andre universiteter som støtte, ettersom NTNUs opplæringsmateriale for Canvas kun finnes på norsk.
- Selv om jeg kan lese norsk greit, tar det mye lengre tid for meg, og det har jeg rett og slett ikke tid til akkurat nå. Men det finnes mye godt og nyttig materiale der ute. Jeg tror mange av studentene mine kan ta samme tilnærming, men av andre grunner.
Ønsker å være konsulent for kollegaene
Steinsbekk har på sin side så smått begynt å legge inn læringsressurser i Canvas, og opplever systemet som oversiktlig.
- Jeg har jo akkurat begynt, så det er flere ting jeg må sette meg inn i, men jeg tror jeg har forstått logikken. Det er flere elementer jeg ikke har fått testet ennå, så jeg har ikke full oversikt, sier hun.
Så langt har hun laget et utkast til et emnerom.
Førsteamanuensis Kristin Solum Steinsbekk tror systemet vil funke bra når de kommer i gang.Foto: NTNU
- Så får vi se hvordan det går. Jeg tror Canvas vil fungere veldig bra når vi først kommer i gang. Jeg regner med at det blir litt prøving og feiling i starten, sier Steinsbekk.
Da Blackboard ble innført, var Rice også en av de første som fikk tilgang.
- Dette betydde at jeg ble flink på å bruke platformen og kunne hjelpe kolleger. Jeg håper på det samme med Canvas og vil presse meg selv til å ta i bruk så mange funksjoner som mulig, forteller hun.
- Har kommunikasjonen og informasjonsflyten vært grei?
- Ja, den har fungert veldig bra i forhold til mine behov, sier Steinbekk
Det synes Rice også, selv om hun må selv innrømme at hun nok har vært en minimalt engasjert student.
- Og som alle mine studenter, så har jeg veldig gode grunner til dette, sier hun sarkastisk.
Vil berøre flere tusen
Til tross for at innføringen til våren først og fremst er et pilotprosjekt, er det allerede en god andel av NTNUs studenter som vil benytte plattformen. Totalt 150 emner på tvers av alle campuser og studiesteder vil inngå i piloten.
- Det er enkelte ganske store emner som berører veldig mange. Totalt er det flere tusen NTNU-studenter som blir berørt, sier Marthe Abelsen Strømmen ved Seksjon for læringsstøtte og digitale tjenester, før hun legger til:
- Men vi vet ikke hvem alle er ennå, for det er frist for emnepåmelding 1. februar, så det kan komme inn nye helt fram til da, sier Strømmen.
Hauge forteller at på grunn av usikkerheten rundt hvem og hvor mange studenter dette kommer til å gjelde, vet de færreste det ennå.
- Men vi jobber med dette – vi skal faktisk ha et møte nå etterpå – for å informere studentene som blir berørt om at de skal følge deler av undervisningen sin på Canvas, sier Hauge.
- Må være utrolig frustrerende
Som tillitsvalgt frykter Tveiten at noen studenter vil gå glipp av viktig informasjon når emnene deres blir spredt over to læringsplattformer, uten at hun mener det bør være en hindring for gjennomføringen.
- Jeg er fortsatt veldig positiv til dette byttet, selv om jeg skjønner at det må være utrolig frustrerende for noen studenter i overgangsperioden til våren, sier Tveiten.
Hun skulle derimot ønske at det ble lagt mer arbeid i å finne studentgrupper som kunne vært bare på Canvas.
- Samtidig kan man ikke sikre seg mot at studenter tar andre emner. Dette er jo noe universitetet også oppfordrer studentene til, sier Tveiten diplomatisk.
Det viktigste for henne er dermed at alle studentene som blir berørt nå i vår, får mer enn nok informasjon.
- Vi ga innspill om at når du melder deg opp i fag, må det stå tydelig i Studentweb at undervisningen vil foregå i Canvas. Det hadde også vært en mulighet at emnet ligger inne i Blackboard med en tydelig henvisning til Canvas.
Hun skulle også ønske at studentene fikk opplæring på lik linje med de ansatte.
- Men det er forståelig. 44 000 studenter er for mange til at alle kan få opplæring, og mange studenter som kommer fra videregående, er vant til Canvas, så det går nok fint.