Tor-Arne Hetland ny idrettssjef ved Sit

Tidligere landslagstrener og langrennsløper Tor-Arne Hetland kommer til Sit. Og ja, det er mulig å overtale ham til å arrangere et skikurs.

Tor-Arne Hetland gleder seg til å møte sine nye kolleger i Sit. Foto: Ole Martin Wold / NTB scanpix

Studentsamskipnaden i Trondheim har kapret Hetland som ny leder for idrett og trening.

Den tidligere OL-mesteren begynner 1. mai. Han kommer fra jobben som sportsdirektør for Team China Meråker.

– Dette blir kjempespennende! En helt annen utfordring enn jeg har hatt tidligere. Man utvikler seg som menneske i livet, og andre typer oppgaver blir interessante. Jeg gleder meg, sier Tor-Arne Hetland.

Han har ikke som mål å få alle studentene til å begynne med langrenn.

– Jeg er definitivt ikke bare opptatt av ski, men av helse og trening generelt. God helse øker produktiviteten, og gjør at du blir mer på hugget. Vi ser jo at studentene har mange ulike aktiviteter, det er bare fantasien som setter begrensninger for hva man kan drive med av idrett, sier Hetland.

Ja til skikurs

Vanligvis trener mange av studentene på treningssentrene.

– Men i den situasjonen vi befinner oss i nå, er det egenaktivitet som gjelder. Det er godt å se at folk løper og går turer, sier Hetland.

Men etterhvert vil man forhåpentligvis se en mer normal hverdag igjen, der studentene igjen kan møtes til aktiviteter.

– Arrangerer du et kurs i skiteknikk da, Hetland?

– Vi har ikke planlagt noe, men dersom det er ønske om det, skal jeg alltids ordne et kurs, lover Hetland.

Lang prosess fram mot Hetland

– Vi er veldig glade for at Hetland har takket ja til å være med på Sit-laget. Det har vært en lang prosess for å finne rett leder, sier Espen Holm, direktør for campustjenester.

Holm sier Hetland skal videreutvikle idretts- og treningstilbudet til studenter.

– Jeg vet at han har tanker om hvordan dette kan videreutvikles. Det skal oppleves attraktivt å være medlem i Sit, og det blir spennende for både studenter og samarbeidspartnere å få en olympisk mester med på laget, sier Holm.

Han påpeker at det kommer en tid etter korona også.

– Vi skal videre, og vi viser med å ansette en så kompetent person at vi virkelig satser. Hetland kommer til å bli en synlig leder, og han har et stort nettverk, sier Holm.

– Han sier han kan ta et skikurs med studentene til vinteren også - hva synes du om det?

– Sa han det? Wow, det blir bra! sier Holm.