Mobiliserer stort mot nedlegging

Musikere står i spissen for å bevare studiestedene i Namsos og Nesna.

- Dramatisk, kaller Bjarne Brøndbo forslaget om å legge ned campusen i Namsos. Her fra Nobels fredsfest i 2018.

D.D.E. har tatt initiativet til kveldens store støttekonsert i Namsos og Ida Maria har allerede aksjonert for hjemstedet sitt. Folkeaksjonen på Nesna sperret fylkesvei 17 inn til byen torsdag, som en spontan reaksjon på Nord-rektorens innstilling.

Støttekonserten finner sted i Namsos tirsdag kveld. Det er ventet at tusenvis av folk vil møte opp på Festplassen for å vise støtte til lokalsamfunnet.

– Vi må få folk til å skjønne hva som foregår – og hvor dramatisk det er. Vi oppfordrer alle som har en stemme til å bruke den nå, sier Bjarne Brøndbo til Namdalsavisa.

Fagmiljøene i sykepleie og vernepleie i Namsos er foreslått lagt til Levanger, som er det studiestedet som skal styrkes i tillegg til Bodø. Fagmiljøet i paramedisin havner i Bodø og det skal vurderes hvor farmasiutdanninga skal flyttes, melder Adresseavisen.

LES OGSÅ: En varslet prosess

LES OGSÅ: Spår at Nesna kan bli lagt ned i en alles kamp mot alle

LES OGSÅ: - En dyp krise hvis Nesna blir nedlagt

Vedum til Namsos

Under kveldens støttemarkering får Namsos besøk av Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum:

– Jeg vil gjøre det politisk umulig for regjeringen å la dette skje, sier Vedum til Trønder-Avisa.

Og utdyper til Adresseavisen:

- Det er enormt viktig for en by som Namsos å ha en velfungerende høyskole og en sykepleierutdannelse. Det er viktig for hele Namdalen. Med lokal utdannelse, er det lettere å rekruttere til sykehuset og ikke minst til kommunehelsetjenesten. Dette er en samfunnssak av nasjonal interesse å ha sykepleierutdannelse spredt utover i landet. Dette er i kjernen av det jeg brenner for.

Steinkjer støtter også markeringa og setter opp gratisbuss til Namsos. Byen har investert en halv milliard på innovasjonscampen, som nettopp skulle huse Nord universitet. Nå vil ledelsen i Nord universitet heller flytte aktiviteten til Levanger.

- Jeg er sjokkert over det som er foreslått. Vi har jobbet tett i mange år, først med Høgskolen i Nord-Trøndelag så med Nord universitet, for å få til dette. Kommunen har finansiert bygget med tanke på at Nord universitet skal inn. Nå kommer denne beskjeden fire måneder før innflytting, sier Bjørn Arild Gram til Adresseavisen. Han er ordfører i Steinkjer.

Over 15 000 personer har signert oppropet «Bevar Nord Universitet i Trøndelag» fra Trøndelag Arbeiderparti.

– Det sier litt om engasjementet saken har skapt blant namdalingene. Dette påvirker oss alle i hop – og er på linje med engasjementet rundt Sykehuset Namsos, sier ordfører Hans Oskar Devik (Ap) i Røyrvik kommune til Namdalsavisa.

«Regjeringen og statsråden kan ikke gjemme seg bak styret i en sak som får så store samfunnsmessige konsekvenser», heter det i oppropet, ifølge Forskerforum.

SV vil stanse nedlegging

SV fremmer stortingsforslag om å bevare studiestedene på Nesna og i Sandnessjøen i Nordland.

Partileder Audun Lysbakken i SV er sterkt kritisk til forslagene fra ledelsen ved Nord universitet. Han mener dette er en nasjonal sak og ikke bare et lokalt spørsmål.

– Dette er å ødelegge studietilbudet i flere distriktskommuner. Hvis dette får skje i Nord-Trøndelag og Nordland, kan det også skje i resten av landet, sier Lysbakken.

SV krever nå at politikerne må gripe inn.

I representantforslaget påpeker partiet at studentene på Nesna ifølge studiebarometeret er blant de mest fornøyde i landet.

Da søkertallene til høyere utdanning ble publisert forrige uke, viste de at Nesna hadde bedre søkertall enn både Bodø og Levanger.

LES OGSÅ: - En helt fjern rapport