Namsos vant fram, forslaget om å legge ned Nesna beholdes

Rektor ved Nord universitet modererer sin opprinnelige innstilling og vil nå legge ned Nesna, Sandnessjøen og Verdal. - En skinnprosess, sier Nesna-ordfører Hanne Davidsen.

Protestene fra lokalsamfunn og politikere førte ikke fram: Studiestedet Nesna rakk å feire 100 år før de nå i styrevedtaket foreslås nedlagt.

I forslaget til vedtak på kommende styremøte 26. juni foreslår nå rektor Hanne Solheim Hansen at Nord universitet skal ha studiesteder i Vesterålen, Mo i Rana, Namsos, Steinkjer og Stjørdal. Felles for disse er at de skal ha spissede fagsatsinger, som det heter i pressemeldinga fra universitetet. De to mest sentrale studiestedene blir Bodø og Levanger, som skal styrkes.

Videre heter det: «Nesna og Sandnessjøen foreslås avviklet».

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

LES OGSÅ: Nord vil avvikle campus på Nesna og Sandnessjøen
LES OGSÅ: Flere reagerte kraftig på den opprinnelige rapporten om ny studiestruktur

- Dette er ei omstrukturering for vekst. Dette handler om å finne den beste løsninga for Nord universitet på lang sikt. Vi må ha mer forskning, vi må ha høyere og lik kvalitet i utdanninga – og vi må disponere ressurser fra infrastruktur til faglig utvikling, sier Hansen i pressemeldinga.

Videre sier Hansen at hensynet til rekruttering av lærere og sykepleiere på Helgeland vil bli godt ivaretatt hvis denne innstillinga blir vedtatt.

Namsos fortsetter med sykepleie, vernepleie og farmasi. Ny utlysning av paramedisin blir utsatt. Medieutdanningene i Steinkjer og teaterutdanningen i Verdal samles med de andre kunst- og kreative fagmiljøene i Levanger. Geografi og sosiologi flyttes til de andre samfunnsvitenskapelige fagmiljøene i Levanger.

LES OGSÅ: Lærere står i gangen og gråter

LES OGSÅ: Nord inviterte 20 bedrifter inn i klynge - blir ikke med selv

Høringsperioden er nå over og det kom inn nesten 300 høringsuttalelser.

– Alle innspillene har blitt tatt godt imot og nøye vurdert. Dette handler om å skape en helhet for Nord slik at vi kan vokse, og da har det ikke vært mulig å ta hensyn til alle, sier rektor Hanne Solheim Hansen.

Det nye forslaget til vedtak, berører om lag 120 av totalt rundt 1 300 ansatte direkte. Rektoren understreker i pressemeldinga at universitetet har behov for kompetansen hos de ansatte fremover, og at de derfor vil strekke seg langt etter å ha tilbud til alle berørte også fremover.

Omstillingsperioden vil bli på inntil tre år. Alle studentopptak i 2019 går som normalt.

- Må søke nye samarbeidspartnere

Ordfører Hanne Davidsen i Nesna kommune er dypt skuffet i dag.

– Hvis ikke styret tar ansvar og opprettholder et godt utdanningstilbud på Nesna og Helgeland, så må Campus Nesna og Sandnessjøen søke nye samarbeidspartnere. Vi vil ha en fisjon, sier hun i ei pressemelding.

Hun hevder at rektor ved Nord universitet aldri hadde noen ambisjoner om ei reell høring når det gjelder Nesna.

- Samtidig ser vi i forslaget at både Steinkjer styrkes og Namsos skal berges i full bredde, så det eneste resultatet er at Nesna og Sandnessjøen tas ned. Penger fra Nesna skal gå til å styrke Steinkjer og Bodø, dette er et svik og et ran av vår region, sier ordføreren.

- Ikke tatt hensyn til oss

Også pressetalsmann Catrine Hole i Folkeaksjonen for høyere utdanning på Helgeland reagerer kraftig etter at rektor fastholder det opprinnelige forslag om å legge ned Nesna og sykepleierutdanninga i Sandnessjøen.

- Det virker som innstillinga er skrevet før høringsuttalelsene kom inn. Rektor har ikke tatt hensyn til en eneste uttalelse fra et samlet Helgeland, fra Nordland fylkeskommune, helgelandssykehuet eller regionrådene i Helgeland, sier Hole.

Leder for aksjonen, Jenny Myklebust, mener forslaget til vedtak er uakseptabelt.

- Det er styret som avgjør 26. juni. Hvis styret legger ned campus Nesna og sykepleierutdanninga i Sandnessjøen, vil vi ta i bruk alle muligheter til å stoppe vedtaket, sier hun i pressemeldinga.

Jubel i Namsos

I sterk kontrast til Nesna, står jubelen i taket i Namsos.

– Vi er både lettet og glade. Dette er en seier for oss og hele Namdalen, men samtidig har vi litt blanda følelser for de 120 kollegene andre steder som blir berørt av dette, sier tillitsvalgt for sykepleierne i Namsos, Kristen Okstad til NRK.

Også varaordfører Hege Bjørum Skillingstad (H) i Namsos har en god dag i dag:

– Dette er en svært god nyhet for mange både i Namsos og i resten av Namdalen. Det har vært jobbet svært godt fra både politisk og faglig hold i saken, og det viser hvor stor betydning universitetet har for hele vår region, sier Skillingstad.

Hanne Solheim Hansen