NTNU ber studenter i Hongkong reise hjem

NTNU følger eksemplet til UiB, KTH og DTU. Ber utvekslingsstudenter i Hongkong om å komme hjem.

Etter at det kinesiske Universitetet i Hong Kong ble angrepet av politiet anbefaler flere sine utvekslingsstudenter å dra hjem.

NTNUs ledelse har torsdag vurdert situasjonen i Hongkong på nytt, og ber nå de fem utvekslingsstudentene fra NTNU som for tiden studerer i landet om å reise hjem. Universitetet melder at de har vært i kontakt med alle fem, og at de alle har det bra.

De fem utvekslingsstudentene studerer ved Hongkong Polytechnic University og kommer fra ulike teknologiske studieprogram ved NTNU. I sin begrunnelse for å be studentene om å komme hjem skriver NTNU at de registrerer at «Utenriksdeparementet i sin reiseinformasjon understreker at situasjonen i byen kan endre seg på kort varsel».

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

- Opplever situasjonen som anspent

Ansa, studentorganisasjonen for norske studenter i utlandet, oppgir at de har rundt 50 medlemmer i Hongkong.

- De vi har snakket med har det etter omstendighetene greit, men opplever situasjonen som anspent, sier Hanna Flood, president i Ansa.

De anbefaler alle sine medlemmer om å registrere seg hos Utenriksdepartementet slik at departementet vet hvem som befinner seg i Hongkong, og hvordan de kan kontaktes. De har også sendt ut informasjon om Sjømannskirken og et nettverk, opprettet av lokale representanter i Hongkong, for norske studenter som befinner seg i byen.

- I tillegg råder vi våre medlemmer til å være lydhøre for informasjonen de får fra universitetet sitt, samt følge med i lokale medier slik at de har best mulig forutsetning for å vurdere sin egen situasjon, sier presidenten.

Flere har bedt studentene reise hjem

Onsdag varslet Universitet i Bergen, Kunliga Tekniska Høgskulan i Sverige og Danmarks Tekniske Universitet at de ba sine studenter reise hjem. De tre institusjonene har henholdsvis 10, 22 og 36 utvekslingsstudenter på øyen.

Universitetet utvekslingsstudentene fra NTNU studerer ved har allerede avlyst alle forelesninger resten av semesteret.

Onsdag morgen stormet politiet Det Kinesiske Universitetet i byen og gikk til angrep med tåregass og gummikuler. Studentene svarte bevæpnet med sportsutstyr som for eksempel pil og bue.