Avlyser utveksling utenfor Europa

17 av de 21 offentlige universitetene og høyskolene i Norge kommer ikke til å la studentene reise på utveksling utenfor Europa neste semester.

Utveksling til land i Europa vil bli gjennomført neste semester, men ikke til resten av verden.

Alle de 17 universitetene og høyskolene åpner derimot for utveksling til land i Europa, viser en gjennomgang gjort av Khrono.

Ved Høgskulen i Volda er det ennå ikke tatt noen avgjørelse, men ifølge rektor Johann Roppen går det mot det samme også der. Nord universitet planlegger for utveksling i studieprogrammer der dette er en obligatorisk del av studiet.

Kunsthøgskolen i Oslo vil ikke begrense utveksling til bare å gjelde europeiske land, men vil ikke tillate utveksling til «røde land». De vil heller ikke la studenter i risikogruppene reise på utveksling.

Samisk høgskole har ikke svart på Khronos forespørsel.

(©NTB)