Mener Nokut har for mye makt

Avgått Nokut-direktør Terje Mørland mener dagens regelverk bør slankes.

Terje Mørland er tidligere direktør i Nokut og nåværende avdelingsdirektør for studietjenester i Unit.

I et intervju med Forskerforum omtaler tidligere Nokut-direktør Terje Mørland seg selv som byråkraten som hater byråkrati, og sier at han så for seg at Nokut skulle bidra til utvikling, ikke bare kontrollere.

- Jeg mener for eksempel at regelverket bør slankes. Og når det gjelder universitetsakkreditering mener jeg at Nokut har for mye makt. Nokut kan gjøre faglige vurderinger av utdanning og forskning, men det er rart at Nokut er overdommer i en sak som også har andre viktige aspekter, sier han til Forskerforum og peker på rundene som ble tatt rundt hvorvidt Nord universitet skulle få beholde universitetsstatus.

- Høyere utdanning spiller en viktig rolle for arbeidslivet og samfunnsutviklingen i regionen sin. Slike hensyn mener jeg tillegges for lite vekt, og det er rart at det ikke finnes et overordnet organ. Her burde politikerne ha mer å si, sier Mørland til Forskerforum.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.