Mer fornøyd med universitetene, mindre fornøyd med høgskolene

Universitetsstudenter opplever at lærernes faglige kompetanse er bedre enn hva studentene ved høyskoler oppgir.

Publisert Sist oppdatert

Det viser EPSI Ratings sammendrag av en rekke studier om kundetilfredshet som de gjennomførte i 2015. Studiene, som er gjengitt av forskning.no, er basert på intervjuer med nesten 20 000 privatpersoner og bedriftsledere om deres kundeopplevelser.

450 av disse er studenter, og det viser seg at disse ikke har særlig høye forventninger når de starter på høyere utdanning. Likevel viser undersøkelsen at tilfredsheten med høyskoler og videregående skoler har gått mest tilbake sammenlignet med andre offentlige tjenester. Høyskoler oppnår 64 poeng i kundetilfredshet, mens universiteter scorer 68 poeng på en skala opp til 100.

Studentenes tilfredshet med universitetene har hatt en liten fremgang de siste årene, fra en kundetilfredshet på 66 poeng i 2012.

Ved høyskoler har studentenes kundetilfredshet gått litt tilbake fra 66 poeng i 2012, skriver nettstedet.

Universitetsstudenter opplever at lærernes faglige kompetanse er bedre enn hva studentene ved høyskoler oppgir. Samtidig er kvaliteten på fasiliteter og utstyr dårligere ved universitetenes enn på høyskolene, ifølge studentene.

De oppgir også at lærernes evne til å engasjere dem og til å følge dem opp er lav eller meget lav både på høyskolene og universitetene. EPSI Rating kan ikke si noe sikkert om hvilke høyskoler eller universiteter som utmerker seg som spesielt godt likt eller dårlig likt.

– Vi spør i vår studie om hvilken høyskole eller hvilket universitet respondentene går på – men vi har ikke offentliggjort noen tall rundt dette, sier daglig leder Fredrik Høst i EPSI Rating til forskning.no.