Kommentar om skidag gjorde NTNU-forsker til mediekjendis

Da NTNU-forsker Arve Hjelseth foreslo at skolene slutter med rene skidager, tok debatten helt av i media og i kommentarfeltene.

- Hvordan har uka di vært, Arve Hjelseth?

- Tja, den har vært både morsom, interessant og litt frustrerende. Jeg har jo opplevd hvordan medielogikken fungerer, svarer han på UAs spørsmål.

For plutselig skulle alle mene noe om skidagen. Kronikken Hjelseth skrev i Dagbladet ble ukas snakkis. Eller som journalist Jens Kihl skrev på twitter: «Det er nesten ikkje til å tru kor mykje det finst å meine om skidag.»

Alle ville mene noe om skidag

Det er slettes ingen utslitt eller plutselig mediesky førsteamanuensis som tar telefonen når Universitetsavisa kontakter ham for et intervju. Han sitter på kafé og skriver, og tar medieoppstusset med fatning.

- Jeg ble advart på forhånd. Et par ansatte fra Dagbladet mente at kronikken ville vekke oppmerksomhet. Opprinnelig skrev jeg den i min faste blogg i avisa, men de ville kjøre den fram som kronikk på lørdag i stedet. Jeg var derfor forberedt på at det ville bli reaksjoner på den, sier han.

Hjelseth forteller at siden kronikken ble publisert sist lørdag, så hadde han et lite håp om at Dagsnytt Atten hadde glemt den på mandag. Men sånn ble det ikke. Idrettssosiologen måtte til pers, først i Dagsnytt Atten, så i NRK Trøndelag og så i Adresseavisen. I tillegg skrev han et par innlegg i Dagbladet og minervanett. Oppå alt dette ville mange også si sin mening i sosiale medier og i kommentarfeltene. Ja, antakelig har «alle» ment noe om skidag i løpet av uka.

Debatt for debattens skyld

- Jeg har ikke giddet å forholde meg til alt. Det mest komiske intervjuet var det Adressa som stod for da de intervjuet rektoren på Lade skole. Hun sa at de vil kjempe for skidagen, men det viste seg jo at det jeg foreslår er den samme ordningen som denne skolen allerede har innført.

- Er det folks evne til å lese du nå kritiserer, eller er det måten mediene dekker en slik sak på?

- Det er en mediekritikk først og fremst. Hvis Adressa hadde tatt seg tid til å undersøke, så hadde de sett at jeg foreslo det samme som Lade skole. I stedet blir det konflikt for konfliktens skyld og debatt for debattens skyld.

- Har du opplevd noe ubehagelig mens det stod på som verst?

- Nei, det vil jeg ikke si. Men det jeg ser på Facebook og i kommentarfeltene, er at folk sier hva de mener uten å lese hva som faktisk står i innleggene. Jeg har totalt fått 30 e-poster om saken, og ingen var ubehagelige. Et par mindre høflige var det, men alle har handlet om sak, sier han.

Og presiserer:

- Jeg har svart på alle e-postene.

Mye å lære av å være i media

- Har du noen råd til forskere etter at du selv ble tatt av medievinden denne uka: Det er sikkert mange som synes det å opptre i media er litt skummelt og som ikke helt tør å stikke hodet fram?

- Jeg tror noen liker debatt og synes det er ok med tilbakemeldinger, mens andre synes det er mer ubehagelig og tidkrevende. Etter 20 år med skriverier i mediene, har jeg erfaring med hvordan media fungerer. Hvis du skriver noe som kan misforstås, må du være forberedt på at du må utdype og presisere, og at dette kan ta litt tid. Men samtidig har jeg lært mye også, både om hvordan mediene fungerer og hvilke forskjellige ordninger skolene har når det gjelder skiaktiviteter. Og du får også tilbakemeldinger som nyanserer de faktaene du satt på i utgangspunktet.

- Har du overhodet hatt tid til å forske denne uka siden det har vært så mye ståhei rundt denne saken?

- Ja, jeg har hatt tid til både å forske og å undervise. Det har gått helt fint, forsikrer han.

Og heller ikke en debatt om skidag varer evig. Allerede på onsdag slo Arve Hjelseth fast på twitter: «Regner med at dette er mine siste ord om skidag og skikultur i denne omgang.»