Gratis parkering litt til

D-dagen for innføring av parkeringsavgift er passert, men NTNU-ansatte kan parkere gratis på jobben en stund til.

Publisert Sist oppdatert

Den omstridte parkeringsavgiften skulle innføres fra 1. mai i år, og jobben med å administrere det nye parkeringsregimet ble sendt ut på anbud i vinter. Underveis ble det lagt til så omfattende endringer i bestillingen at NTNU ble nødt til å trekke anbudet tilbake.

Anbudsfrist 7. mai

- Konkurransen ble utlyst på nytt, med frist 7. mai. Deretter må vi bruke tid på å gå gjennom og evaluere tilbudene, før vi bestemmer oss for en parkeringsoperatør, opplyser Sidsel Kristiansen, seniorrådgiver ved Driftsavdelingen.

Avdelingen er forsiktig med å gå ut med en ny dato for når det nye parkeringsregimet innføres. Målet er å få alt på plass i løpet av sommeren.

- På den måten kan vi bruke sommeren på å få i gang, teste, og rette opp systemet, sier Kristiansen.

En håndfull konkurrerer

En håndfull parkeringsselskaper, som Trondheim Parkering, Europark, Q-park, vil trolig konkurrere om anbudet. Forsinkelsene betyr også at det påløper forsinkelser etablering av app´er og betalingsautomater, samt søknader om nærparkering. Dette skal på plass senest en måned før den nye ordningen trer i kraft. NTNU IT jobber med utvikling av betalingsløsning med registrering av bilnummer, og dette arbeidet er i rute.

Lang vei fram

Dagens parkeringsordning med oblat vil opprettholdes til ny ordning iverksettes. Driftsavdelingen har tidligere gått ut og varslet om at bileiere som ikke har oblat lengre enn 1. mai må søke om forlengelse.

Veien fram mot et nytt parkeringsregime ved NTNU har vært lang og kronglete. Allerede i 2007 foreslo studenter straksinnføring av avgifter – for miljøets skyld.

Tre kroner timen

Sidsel Kristiansen presiserer at forsinkelsene ikke betyr noen endringer for bileierne, i forhold til det som tidligere er varslet.

På alle campusene vil det koste 3 kroner per time og 25 kroner dagen å å parkere. Betaling via app blir hovedløsningen og bilistene skal ikke betale mer enn det antallet timer og minutter bilen faktisk står parkert.

Ny skiltplan

UA har tidligere skrevet at det innføres en ny skiltplan for Gløshaugen, der privatrettslig parkering blir innført. Da vil NTNU stå fritt til å bestemme antallet parkeringsplasser, og kan fjerne og legge til p-plasser etter behov.

Med den nye skiltplanen vil 380 parkeringsplasser forsvinne på Gløshaugen. Disse må vike plass for elbiler, MC-plasser og korttidsparkering. Men NTNU mener det fortsatt vil være nok parkeringsplasser: Alle som ønsker det, kan få parkere. De øvrige campusene vil ha samme antall plasser og kategorier som i dag (se også faktaboks).

Antallet el-tjenestebiler øker. NTNU vil kjøpe inn 10 nye biler.

Ja til nærparkering

Fagforeningene får også gjennomslag for sitt ønske om at småbarnsforeldre i tidsklemma kan få søke om å parkere nærmere arbeidsplassen sin. Bevegelseshemmede kan også ta del i en slik ordning.

NTNU iverksetter flere tiltak for å gjøre det mer attraktivt å parkere bilen hjemme. Nye garderober er ferdigstilt på Gløshaugen og på Dragvoll. Disse er beregnet på syklister som trenger en dusj før de starter arbeidsdagen. I tillegg er det satt opp sykkelskur og sykkelstativ.

Driftsavdelingen er fortløpende i samtaler med diverse aktører, som Miljøpakken, AtB, NSB og Jernbaneverket for å bedre kollektivtilbudet.