Topplederkonferansen:

Nøkkelen til de kreative idéene

De er opptatt av teamarbeid og nyskaping. På Topplederkonferansen i dag håper studentene Sana Riahi og Sverre Wattum å gi topplederne noen aha-opplevelser.

Publisert
Prorektor for nyskaping, Johan Hustad, ønsker i dag velkommen til Topplederkonferansen ved NTNU.
I dag sprer topplederne seg på sju workshoper. Her fra en av fjorårets arbeidsgrupper.

Da vil rollene være byttet om. Vanligvis kan vi se for oss toppledere gjeste studentene for å forelese hvorfor de har lykkes som ledere. I dag er det studentenes tur til å fortelle lederne hvordan de kan lede bedre.

Sammen med to andre medhjelpere står Riahi og Wattum i spissen for en av de sju workshopene på konferansen. Temaet er «Attraktive arbeidsplasser. Nye verktøy for deg som leder»

Ny læringsmetodikk

Riahi og Wattum vil lære deltakerne en ny læringsmetodikk. Hvordan trene seg opp til å utvikle nyskapende idéer? Hvordan finne kreative løsninger? Hvordan få et nytt blikk på aktuelle problemområder?

- Vi er spente på hvilken innstilling lederne vil ha siden vi er en del yngre enn dem. Men vi leder ikke workshopen for å belære, men for å vise dem noen teknikker vi veit fungerer, sier Wattum.

Eksperter i team

Begge er sisteårsstudenter. Riahi studerer Industriell økonomi og teknologiledelse, mens Wattum studerer Marin teknikk. Det var den tverrfaglige satsinga Eksperter i team som førte dem sammen. Og det var i disse EIT-gruppene de fikk testet ut en metodikk som de mener kan hjelpe team til å bli innovative og nyskapende.

Når topplederne seinere i dag tropper opp på workshopen, vil studentene legge til rette for det de kaller erfaringsbasert læring og refleksjon.

Blikket utenfra

Studentene har utviklet øvelser som topplederne skal få bryne seg på.

Deltakerne skal delta i grupper og ta utgangspunkt i en bestemt problemstilling. To personer blir tatt ut av gruppa og skal vurdere gruppeprosessen utenfra. De skal se på hvordan medlemmene i gruppa forholder seg til hverandre mens de jobber sammen.

Deretter skal gruppa snakke sammen om hvordan gruppa fungerer. De skal beskrive situasjonen, reflektere og aksjonere; hva gjør vi? Målet er å utvikle velfungerende team. Riahi og Wattum mener dette er en forutsetning for at bedrifter skal lykkes med nyskaping og innovasjon.

Lære via erfaring

- Det er foretatt store studier for å kartlegge hva som bidrar til innovasjon i grupper. Av flere faktorer, er deltakelse i teamet det viktigste sier Riahi.

Og Wattum føyer til:

- Vi sier ikke hva som er rett eller galt, men vil at deltakerne på egen hånd skal oppdage hva som fungerer for dem. Dette er en erfaringsbasert modell. Vi vil at de skal oppdage noe nytt, som igjen gir endring i gruppa.

De ønsker at topplederne underveis i workshopen skal erkjenne hvor viktig relasjoner og gruppedynamikk er for å jobbe effektivt i team.

Har gitt mersmak

Kunnskapene de har tilegnet seg gjennom arbeidet i Eksperter i Team, har også satt spor hos de to sivilingeniørene in spe.

Sverre Wattum startet for to år siden et rådgivingsselskap sammen med to psykologistudenter. Men nå framover skal han jobbe som sivilingeniør i et annet firma, der arbeidsoppgavene blant annet er teamutvikling og ledelse.

- Det har vært givende og spennende å jobbe med teamarbeid. Jeg har lært mye ved å hive meg ut i det, og har også lest en del på si, sier han.

Sana Riahi forteller at erfaringene fra Eksperter i Team gjorde at han valgte en utradisjonell linje for studenter i Industriell økonomi og teknologiledelse, nemlig prosjektledelse.

- Jeg får brukt min lidenskap for dette feltet ved at jeg nå samarbeider med et rådgivningsselskap i forbindelse med skriving av masteroppgaven, sier han.

Riahi jobber også som studentassistent i prorektors stab for nyskaping. Og det var i den forbindelse han ble spurt om å tromme sammen fire personer til å lede dagens workshop. I tillegg til Wattum fikk han også sivilingeniør Jørgen Eikenes Dahle og psykologistudent Susanne Arntsen Hellan med seg på laget.