Plussen gikk i minus

Plussen het den vesle røde gratisbussen som surret over elva mellom Stavne og sykehusområdet. Men så ville ingen betale lenger, og Plussen ble satt på stallen. Etter som gratis parkering tar slutt, drømmer noen om gratis buss.

Publisert Sist oppdatert
Plussen forbrukte 10 prosent av ladekapasiteten i timen, og kunne gå åtte timer før det var på tide å kjøre den til ladestasjonen.

Mens leserreaksjonene fortsatt strømmer på etter at UA i forrige uke kunne fortelle at NTNUs p-plasser vil komme med prislapp til høsten, har blant annet St Olavs Hospital praktisert tilsvarende ordning for sine ansatte i en årrekke. Som et formildende tiltak ble i sin tid en gratisbuss satt i shuttletrafikk mellom p-plasser, lokaltogstasjon og sykehusområdet. Minibussen, som fikk navnet Plussen, ble raskt populær.

Men så forsvant bussen en gang i fjor.

Plussen frister i dag en krank tilværelse i Nettbuss' garasjer på Stavne. Fram til i fjor gikk den som et gratistiltak for ansatte ved St Olavs Hospital som hadde behov for transport fra parkeringsplasser på andre siden av Nidelva, eller som benyttet seg av lokaltogstasjonen her. Også NTNUs ansatte på campus Øya hadde anledning til å nyttiggjøre seg gratistransporten.

Fra driftssjef Jørn-Wiggo Bergqvist, NTNU og direktør Bjørn Remen ved Helsebygg Midt-Norge får vi bekreftet at man i sin tid lekte med tanken om å be om at Plussen fortsatte videre opp på Gløshaugen, endog videre til Dragvoll. Det ble med tanken, og da tilskuddet fra Trondheim kommune ble trukket inn, var det ikke penger til å drifte bussen.

I dag er driftingen av NTNUs 2 750 parkeringsplasser budsjettert med 4 millioner kroner. I følge Bergquist har man ikke regnet på hvor store inntekter NTNU vil få om et stort flertall av disse p-plassene blir inntektsgivende. Det er heller ikke tenkt prinsipielt omkring hva disse inntektene bør gå til.

Inntil videre står Plussen tørt i sin garasje, med batteripakken til permanent lading.