Mener flokkatferd på Facebook kan forklare bobler i økonomien

Forskere ved Norges Handelshøyskole og Research Institute of Industrial Economics i Stockholm har forsket på flokkmentaliteten på Facebook.

I flokk på fjesboka. Vi kopierer i stor grad andres likes, og når det er noen vi kjenner som har gitt tommelen opp, er vi svært tilbøyelige til å gjøre det samme. Da liker vi det samme mye mer, mener forskere.
Publisert Sist oppdatert

Postdoktor Mathias Ekström ved The Choice Lab NHH og Johan Egebark ved Research Institute of Industrial Economics, Stockholm har skrevet artikkelen "Like What You Like or Like What Others Like? Conformity and Peer Effects on Facebook".

De to mener flokkatferd som fenomen kan være med å forklare bobler i økonomien. Fenomenet kan være vanskelig å studere, men Facebook gir en mulighet til å studere flokkatferd, skriver NHHs nettsted.

– Det er flere forklaringer på flokkmentalitet på Facebook, men konformitet er viktigste mekanismen. Vi vil ikke bryte med den etablerte normen, sier Mathias Ekström, postdoktor ved The Choice Lab.

– Hvis brukere på Facebook er nølende til å bli den første som liker en oppdatering, vil tidligere Likes tjene som sosiale bevis og minske en potensiell negativ statuseffekt, sier han.

Når en du kjenner liker oppdateringen, kan du signalisere en tilknytning til denne personen og muligens høste «statuspoeng» ved å uttrykke samme preferanse.

FB skaper et miljø der konformitet lett oppstår, og det er flere grunner til dette, mener forskerne.

– Først og fremst gir det høy synlighet, med et stort antall brukere som observerer hverandres handlinger. For det andre dreier mye av aktiviteten på nettstedet seg om å uttrykke holdninger og tanker, som er viktige for å signalisere status.

– Når du ser nye trender, kan en lure på om populariteten skyldes bedre produkter eller høyere kvalitet eller om det ganske enkelt reflekterer et ønske hos folk om å gjøre det alle andre gjør. Tror du på det siste, kan det være med å forklare dannelsen av boligbobler, for eksempel.

Antall fremmede som liker oppdateringen har også effekt. Da er det mye større sjanse for at folk trykker tommelen opp.

I samsvar med teori om sosial innflytelse, er folk bare konforme når det er tilstrekkelig mange mennesker som påvirker dem eller når påvirkningen kommer fra en person de kjenner. Dette, mener Ekström, gjør at vi går i flokk mellom følgere på Facebook og liker det samme som kjente og ukjente.