Mer spennende undervisning med MOOC
Onsdagens UA-debatt om MOOC og framtidas undervisning har satt i gang noen refleksjoner hos meg.
Jeg er overbevist om at MOOC kan gjøre undervisningen enda mer spennende enn den er i dag. Jeg er også overbevist om at det tar mer tid til å forberede et MOOC-kurs enn et vanlig kurs, f.eks. fordi de fleste faglærere vil ønske å detaljregissere videoer – man ønsker jo å fremstå som en god pedagog, spesielt i kurs som ligger på nett i lang tid og som veldig mange kan se.
NTNU kan tilrettelegge for dette gjennom en tilpasset vekting for utvikling av MOOC-kurs i de ansattes arbeidsplaner. I tillegg trenger man støtte for å sette i gang, slik at ikke alle blir nødt til å gå den spennende, men vanskelige veien som Arne Krokan har gått. NTNU kunne kanskje tilby et kort, hands-on kurs, hvor interesserte lærer å lage komponentene til et MOOC-kurs? Så i tillegg til de 3 mill. som rektoren stiller til rådighet, mener jeg at praktisk støtte kunne overtale flere til å sette i gang.
Dette er en viktig diskusjon: Hva effekten av MOOC vil være på universitetsundervisning i et langtidsperspektiv. Det eneste upassende svaret er at vi ikke ønsker MOOC. Andre vil utvikle MOOC, og om NTNU ikke gjør det, har vi tapt på forhånd.
Men, som jeg prøvde å si noe om under onsdagens debatt, ligger trusselen ikke nødvendigvis så langt uti framtida. Jeg vil gjerne, sammen med mine kollegaer, utvikle MOOC og minske frafallet i norskkursene. Jeg tror en del av frafallet kan forklares med at studentene også gjennomfører ph.d. (denne gruppen er spesielt utsatt), og det er vanskelig å kombinere med norskkurs. Det samme gjelder studenter som har andre kurs innenfor sitt studiefag. MOOC er alltid tilgjengelig og ville være bra for studentene. Dette er også viktig fra et økonomisk perspektiv, fordi beståtte eksamen fører til studiepoeng som fører til inntekter for NTNU.
I sin siste lederperiode, påla rektor Digernes Institutt for språk og kommunikasjon (nå del av Institutt for språk og litteratur) at vi skal undervise tre ganger så mange studenter. Men etter harde forhandlinger fikk vi bare en fordobling av lektorstaben. Vi kunne løse dette med bruk av de nettbaserte norskkurs som vi hadde utviklet, og det er jeg veldig glad for. Dette fungerer bra.
Jeg vil gjerne fortsette med å skaffe flere studenter tilgang til norskkursene, og gi de studentene som har en studieplass på norskkursene bedre tilgang til undervisning gjennom MOOC. Men for det første forutsetter dette støtte til videreutvikling, og for det andre ønsker jeg en garanti at ingen blir tvunget til å gå av.
I et mer langsiktig perspektiv ville norsklektorene kanskje få en del andre oppgaver innen MOOC (gruppe- og individuell veiledning), og hvis behovet for faglærere blir mindre, vil lektorer som eventuelt går av ikke bli erstattet. Hvis man kan oppnå enighet om forutsetningene, vil MOOC tjene NTNU, faglærerne og studentene. Så her ligger det en konkret utfordringer som MOOC skaper og som man må ikke se veldig langt i fremtiden for.
MOOC-plattformen ville også være av interesse i sammenheng med kommersialisering, og kunne oppfylle behovet for yrkesrettet norskopplæring. I tillegg lager vi plattformen slik at det kan også brukes til andre språk, slik at effekten ikke er begrenset til norskkursene.