Resolusjon om satsing på utdanning på NTNU

Kunnskapsministeren snakker om et holdningsproblem i utdanningssektoren, og at det snakkes om forskningsfri og undervisningsplikt. På NTNU skal vi tiltrekke oss de beste studentene i landet, vi skal være internasjonalt fremragende, og da kan vi ikke tillate oss at et slikt holdningsproblem også er tilstede på NTNU.

Publisert Sist oppdatert






Vi ønsker å sette fokus på dette i Studenttinget, vi ser på det som helt nødvendig at NTNU

1. Legger til rette for at undervisning gis samme status som forskning

2. Jobber knallhardt for utdanning på høyt nivå, både i spiss og bredde



Dette er ikke en svartmaling, for det gjøres mye bra på dette området, men det er en oppfordring til at flere gjør enda litt mer. Dette er i stor grad et lederansvar, og det er opp til rektorat, dekaner og instituttledere å sørge for den tilretteleggingen. Publiseringspoeng gir ære og belønning, og forskerresultater gir mer oppmerksomhet enn god undervisning. Det gis ut undervisningspriser på studieprogram, institutter og fakulteter, vi er med å kjemper om SFU – selv om vi ikke vinner foreløpig – og det brukes midler fra Rektor på belønning av innovativ undervisning. Dette må vi fortsette med, men bidrar dette i stor nok grad til å stimulere faglærere til å legge nok arbeid ned i utvikling av undervisningen sin?



Ingen sitter med løsningen på dette. Som kunnskapsministeren sier er det vanskelig å måle kvaliteten på undervisningen, og det kryr ikke av gode indikatorer for studiekvalitet. Men det finnes mange gode eksempler, det så vi blant annet da vi i Studenttinget nominerte kandidater til SINTEFs pris for fremragende pedagogisk virke. Utfordringen ligger i større grad på hvordan man skal trekke fram og premiere de som ikke får priser, og som ikke når helt opp i slike kåringer. Det er enkelt å trekke fram de få som får oppmerksomhet, men hvordan får vi med resten?



Studenttinget skulle gjerne kommet med fasiten på dette, men det klarer vi ikke. Det vi ønsker å gjøre er å oppfordre alle på NTNU til å hjelpe oss, slik at vi sammen kan dra NTNU framover – det er tross alt det alle ønsker. Vi nevner to mål helt i starten av innlegget vi ser på som helt nødvendig, og for å få til dette må vi



1. Trekke fram de som er dyktige undervisere og bruke disse som inspirasjon for de andre

2. Sørge for at det ikke bare er de få som blir belønnet med utdanningspriser som trekkes fram og får oppmerksomhet.



Målet og kravet er tydelig – vi skal bli bedre på undervisning! Oppfordringen til alle dere, ansatte og studenter, er klokkeklar – fortell oss om de gode eksemplene!