Annenhver dansk utdanning uten relevans

Nær halvparten av danske universitetsutdanninger mangler tilstrekkelig relevans for arbeidsmarkedet, konkluderer Danmarks Akkrediteringsinstitution, motsvaret til Nokut i Norge.

Publisert Sist oppdatert

Konklusjonen kommer etter en gjennomgang av 99 nye og 331 eksisterende utdanninger fra danske universiteter i perioden 2010-2012. Om lag 40 prosent av de nye og 46 prosent av de eksisterende utdanningsløpene blir vurdert til ikke å være tilstrekkelig relevante for arbeidsmarkedet i landet. Med andre ord risikerer annenhver dansk student å ende opp med en utdanning det ikke er bruk for, skriver Berlingske Tidende.

Gjennomgangen ble satt i gang etter at regjeringens Produktivitetskommisjon på slutten av fjoråret etterlyste mer relevans i utdanningene, ut fra en mistanke om at det fins for mange og «forkerte» utdanninger i dansk Akademia som det er. Denne antakelsen ser nå ut til å ha blitt bekreftet.

Et av flere tiltak som blir vurdert for å bøte på situasjonen, er å innføre en form for økonomisk belønning til universiteter som er gode på å utdanne kandidater som får jobb etter endt utdanning, skriver BT.