Danske studenter vil ha mer undervisning

Studentene ved danske universitet er misfornøyd med undervisningstilbudet, og etterlyser flere undervisningstimer.

Publisert Sist oppdatert

Fagforbundet DJØF har spurt over tusen studenter fra alle de danske universitetene om hva de synes om studiekvaliteten. Hver andre student på Humaniora og Samfundsvidenskap oppgir at de ville fullført studiet raskere hvis de fikk mer undervisning, skriver Information.

Overlatt til seg sjøl

Undersøkelsen viser også at ca. 45 prosent av studentene ved humanistiske og samfunnsvitenskapelige fag bare har fra en til seks timers undervisning i uka. Konsekvensen blir at studenter trenger lenger tid på å fullføre studiene og føler seg dårligere rustet til å skaffe seg en jobb etter fullført løp, mener DJØF-leder Lise Herold Ferbing.

Også Riksrevisionen konkluderte nylig i en rapport at noen studieemner har så få undervisningstimer at de kanskje ikke kan kalles heltidsstudier.

- Viktig med undervisning

- Antallet undervisningstimer har også betydning for hvor mange timer studentene bruker på sjølstudium og på å forberede seg sammen med medstudenter, sier lektor Søren Kruse fra Aarhus Universitet til Information. Han forsker på universitetsundervisning.

- Noe av det viktigste er at studentene bruker tilstrekkelig tid på universitetet, slik at de opplever studiemiljøet. Det vil støtte opp om studentenes studieaktivitet, sier Kruse.

Elever framfor studenter?

Ved Roskilde Universitetet svarer 70 prosent av de spurte studentene at de gjerne vil ha mer undervisning. Samtidig holder universitetet fast på at de ikke vil garantere studentene et minimum av undervisningstimer i uka.

- Det er et helt bevisst valg, sier prorektor Hanne Leth Andersen til Information.

- Det er tidstypisk at man vil ha flere undervisningstimer. Mange studenter vil heller være elever. Vi vil holde fast på at vi vil være læringsorienterte og skape aktive studenter, som er sjølstendige og der vi sikrer adgangen til det aktive læringsmiljøet, sier prorektoren ved RUC.

Trenger ping-pong

DJØF-leder Lise Herold Ferbing tar til motmæle:

- Selvstudium er en viktig del av ethvert universitet, men det er ikke der man får ping-pong-diskusjoner og kan speile seg i andre. Man kan jo godt diskutere med seg sjøl, men det er ikke på den måten man får den store innsikten, i hvert fall ikke når man er studenter, sier hun.

Ifølge undersøkelsen er det de studentene med færrest undervisningstimer som føler seg dårligst forberedt på å komme ut i arbeidslivet. Av de studentene som får en til seks timer ukentlig undervisning, opplever 18 prosent at utdanninga overhodet ikke, eller i liten grad, gir dem et godt grunnlag for å få jobb etter endt studieløp.

LES MER: For få timer forlenger studietida