Samarbeid med bedrifter i studietida øker motivasjonen og styrker studentenes muligheter for jobb etter fullført utdanning, viser en fersk NIFU-rapport.
- Forestillingen om lærestedene som «isolerte elfenbenstårn» er rimelig misvisende, konkluderer forsker Taran Thune etter å ha undersøkt hvordan samarbeidet mellom studenter og bedrifter er i studietida.NIFU
I undersøkelsen kommer det fram at kontakt og samarbeid mellom studenter og bedrifter er svært vanlig. I alt 83 prosent av kandidatene ved norske læresteder som avla avsluttende grad våren 2011, oppga at de hadde hatt én eller flere former for samarbeid med private eller offentlige virksomheter i studietida. Og dette er vanlig innenfor alle fagområdene.
- Ikke elfenbenstårn
- Undersøkelsen viser at universiteter og høgskoler gjennom sine studenter og faglig ansatte som underviser og veileder studentene, har svært brede kontaktflater til private og offentlige virksomheter, og at forestillingen om lærestedene som «isolerte elfenbenstårn» er rimelig misvisende, forteller forsker Taran Thune på NIFUs hjemmeside.
I tillegg til å være tilknyttet Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning er Thune også postdoktor ved TIK-senteret ved Universitetet i Oslo.
Studien kartlegger ulike typer samarbeid mellom private og offentlige virksomheter og universiteter og høgskoler. Den skiller mellom prosjektsamarbeid, samarbeid knyttet til praksis og kortvarige, uformelle kontaktformer.
Ferdigheter og motivasjon
Vel halvparten av studentene som samarbeidet med arbeidslivet i studietida, mener at samarbeidet ga dem praktiske ferdigheter. 68 prosent oppga at samarbeidet ga dem innsyn i relevante arbeidsoppgaver.
Et klart flertall mener også at samarbeider ga dem økt motivasjon til å fullføre studiet. Dette gjaldt særlig mastergradskandidater i pedagogikk/lærerutdanning, helse- og sosialfag og økonomisk-administrative fag.
- Inntrykket av at samarbeid med arbeidslivet kan ha betydning for studiegjennomføringen, forsterkes når vi undersøker hvor lang tid kandidatene har brukt på studiene. Blant dem som har hatt kontakt med arbeidslivet i studietiden, er det færre som var forsinket utover normert tid enn blant dem som ikke hadde hatt kontakt med arbeidslivet i studietiden, sier Taran Thune i presentasjonen av studien på NIFUs hjemmeside.
Jobbmuligheter
Om lag 43 prosent av studentene i studien opplyser at samarbeidet med arbeidslivet har gitt jobbmuligheter etter avlagt grad.
Det er særlig studenter fra humanistiske fag, samfunnsvitenskapelige fag og juridiske fag som får styrket jobbmulighetene gjennom et slikt arbeidslivssamarbeid.
Studien viser også at det er samarbeid av en viss hyppighet og lengde som har betydning for læringsutbytte, motivasjon, gjennomføring og mulighet for å få relevant arbeid.
Rapporten er finansiert av Kunnskapsdepartementet. Spørreundersøkelsen ble foretatt blant 2700 master- og bachelorkandidater som avla eksamen ved norske læresteder våren 2011.