Raskere belønning kan hindre frafallet
Andelen som fullfører videregående skole innen fem år etter avsluttet grunnskole, har sunket fra 71 prosent til 67 prosent de siste årene. Tiltak for å bremse frafallet har ikke vært kraftfulle nok.
-Frafallet må begrenses, kortsiktige mål og kjappere belønning kan virke overfor de utsatte gruppene. Derfor bør det nå vurderes å innføre en grad etter to års opplæring. Det skriver Torberg Falch og Bjarne Strøm, professorer i samfunnsøkonomi ved NTNU i en kronikk i Dagens Næringsliv i dag.
Professorene mener at økt ressursinnsats må være målrettet og knyttet til konkrete tiltak som med rimelig sikkerhet har positiv effekt. De viser til at læring er umulig uten egeninnsats.
- Elevene må i det minste møte opp på skolen og i lærebedrift, og de må gjøre noe annet der enn å sende sms-meldinger. En hovedutfordring er å finne virkemidler som kan bedre elevinnsatsen, skriver professorene som løfter frem fordeler ved å innføre en ny grad etter to år i videregående opplæring. Dette vil gjøre det lettere å nå frem til neste vitnemål enn ved dagens ordning der man må gå minst tre-fire år på skole og i lære for å få dokumentert kompetanse. Et annet tiltak mener de er å innføre belønninger som ligger nært i tid, når eleven har oppnådd kompetanse. Ny internasjonal forskning viser at slike ordninger der det jobbes mot kortsiktige mål, kan ha motiverende effekt.