Raskere belønning kan hindre frafallet

Publisert Sist oppdatert

Andelen som fullfører videregående skole innen fem år etter avsluttet grunnskole, har sunket fra 71 prosent til 67 prosent de siste årene. Tiltak for å bremse frafallet har ikke vært kraftfulle nok.

-Frafallet må begrenses, kortsiktige mål og kjappere belønning kan virke overfor de utsatte gruppene. Derfor bør det nå vurderes å innføre en grad etter to års opplæring. Det skriver Torberg Falch og Bjarne Strøm, professorer i samfunnsøkonomi ved NTNU i en kronikk i Dagens Næringsliv i dag.

Professorene mener at økt ressursinnsats må være målrettet og knyttet til konkrete tiltak som med rimelig sikkerhet har positiv effekt. De viser til at læring er umulig uten egeninnsats.

- Elevene må i det minste møte opp på skolen og i lærebedrift, og de må gjøre noe annet der enn å sende sms-meldinger. En hovedutfordring er å finne virkemidler som kan bedre elevinnsatsen, skriver professorene som løfter frem fordeler ved å innføre en ny grad etter to år i videregående opplæring. Dette vil gjøre det lettere å nå frem til neste vitnemål enn ved dagens ordning der man må gå minst tre-fire år på skole og i lære for å få dokumentert kompetanse. Et annet tiltak mener de er å innføre belønninger som ligger nært i tid, når eleven har oppnådd kompetanse. Ny internasjonal forskning viser at slike ordninger der det jobbes mot kortsiktige mål, kan ha motiverende effekt.