- Satsing på utdanning kan skade forskningen
Regjeringen begynner i feil ende ved å satse på lærerstanden før man har rustet opp lærerutdanningene.
Det sier Marit Eriksen til Forskerforum. Eriksen er hovedtillitsvalgt for Forskerforbundet ved Høgskolen i Østfold.
Veien til helvete er brolagt med de beste intensjoner: Massiv satsing på etterutdanning av lærere kan gå ut over forskningen, mener hun. Om det er slik at storstilt satsing på etterutdanning skal kombineres med god drift av de eksisterende utdanningene, risikerer man for stort press på et lite antall sentrale personer. Stort arbeidspress kan dermed føre til mindre mulighet til å drive med forsknings- og utviklingsarbeid. Det blir gjerne undervisning som går foran.
- Vi har store utfordringer i å rekruttere folk til denne type stillinger, spesielt til realfagsstillinger og særlig innen matematikk. Hvis du mangler kompetente lærere, må du bruke dem du har, og da blir det FoU som blir salderingsposten. Det vet vi fra tidligere, advarer Eriksen.
- Gå saktere i bakkene
Instituttleder Hilde Harnæs ved Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning ser de samme utfordringene som ved Høgskolen i Østfold.
- Når 10 000 lærere skal videreutdannes i matematikk innen fem år, roper vi litt varsku. At videreutdanningssatsingen under den forrige regjeringen har vært så vellykket som den har vært, skyldes både at lærerne har vært veldig motiverte til å videreutdanne seg og at vi har kunnet tilby gode lærerutdannere som har god matematikkompetanse. Sånne folk vokser ikke på trær. Vi skal være med på lærerløftet, men vi er veldig opptatt av å opprettholde kvaliteten på videreutdanningene. Da må vi kanskje gå litt saktere i bakkene enn det er lagt opp til nå, sier Harnæs til Forskerforum.