Tre NTNU-ere til delfinale i design

Tre av de fire norske deltakerne i den globale designkonkurransen Electrolux Design Lab kommer fra NTNU.

Publisert Sist oppdatert

Disse er plukket ut blant de 100 beste konseptene som har gått videre i konkurransen.

Camila Sanhueza som studerer industridesign har utviklet luftrensekonseptet ”The Sprig”. Konseptet er formet som en kvist og bladene består av små skjermer som tiltrekker seg støv som følge av statisk elektrisitet. Støvet vil ikke legge seg på skjermene, men føres bak bladet, gjennom greinen og ende i en liten beholder i bunnen av produktet. Hva som vises på skjermene vil du kunne kontrollere gjennom en egen app. Her kan du velge enkle mønster, farger og lysstyrke. Du vil med andre ord kunne velge og lage din egen «atmosfære».

– Gjennom hele dette prosjektet har jeg spurt meg selv hvordan vi kan skape en duft av høstkveld eller en følelse av en vintermorgen inn i våre hus, forklarer Camila.

I tillegg til Camila har NTNUerne Stine Marie Hjetland og Sverre Helland, og Live Margrethe Langmoen Kvelland fra Oslo kommet seg gjennom nåløyet i første seleksjonsrunde. Electrolux kaller konkurransen en futuristisk fremtidskonkurranse hvor designstudenter over hele verden inviteres til å delta. Hovedtema for årets konkurranse er «Inspired Urban Living» som videre deles inn i de tre kategoriene ”Social Cooking”, ”Natural Air” og ”Effortless Cleaning”.

De ett hundre beste idéene er nå lagt ut på Electrolux Design Lab sin hjemmeside, hvor publikum kan stemme frem sine favoritter. De fem konseptene som oppnår flest stemmer fra publikum går direkte videre til neste finalerunde. De øvrige plukkes ut av en sammensatt jury bestående av designeksperter fra Electrolux. Vinneren mottar 5000 Euro i pengepremie og seks måneders praksis hos ett av Electrolux’ globale designsentre.

Stine Marie Hjetland har utviklet "Edukitchen", en smart kjøkkenbenk med korresponderende hansker som gjør matlaging om til et spill. Sverre Hellands ”Portals” er en modulbasert luftrenser som skal skape en opplevelse og en atmosfære. I tillegg til å sende ut ren luft, bruker den lys til å gjenskape atmosfæren i et bilde brukeren selv kan velge.