For høye krav

Sivilingeniørene må ta et halvt semester ekstra matematikk for å kunne bli skolelærere i matematikk. - Tull, mener Tekna. Nå ber departementet om at NTNU revurderer de strenge kravene.

Publisert

-Man bør kunne være litt mer pragmatisk med hensyn til opptakskravene, sier Lise Randeberg, leder av Teknagruppen ved NTNU.

Trenger flere lærere

Sivilingeniører som vil bli lærere stoppes i dag av krav om ekstra matematikk. Etter fem års studier med 37,5 studiepoeng (sp) i matte kreves ytterligere 15 sp i faget før studentene kan søke seg til PPU-studiet. Opprinnelig kreves 60 sp fordypning for å bli mattelærer – sivilingeniørene får altså allerede fritak for 7,5 studiepoeng.

Nå ber Kunnskapsdepartementet om at NTNU mykner kravene – slik at flere siv.inger kan komme seg ut i skoleverket, hvor mange av realfagslærerne er i ferd med å nå pensjonsalderen.

Bidrar med anvendt matte

-Mange av fagene som ikke har matte i kodenavnet er svært matteintensive, sier Randeberg.

Hun har selv erfaring både som student og lærer på siv.ing-studiet og tror studentene herfra kan tilføre anvendt og praktisk matte til skolen.

-Jeg tror disse studentene kan bidra med anvendt kunnskap, sier Randeberg, og fortsetter:

-Anvendte eksempler kan brukes for å motivere skoleleie ungdommer for matematikk.

Eksempler kan være alt fra hvordan solcellepanel, vindmøller og pantemaskiner er bygget opp.

Stor belastning for studentene

Randeberg er ikke bekymret for den teoretiske kompetansen til de kommende lærerne.

-Matten i grunnskolen og videregående skole er ikke på universitetsnivå. Dette har siv.ingene kompetanse til med sin allsidige matematikkbakgrunn, mener hun.

Inntil videre må studenter som vil bli mattelærere gå ferdig siv.ing-løpet for så å ta et halvt semester ekstra før de kan begynne på pedagogikk.

-Et halvt semester med matte er ganske stor belastning og ikke noe du tar i tillegg. Her må studentene bruke ekstra tid, sier Randeberg – som håper studenter med fullgått mastergrad i siv.ing. snart kan slippe tilleggsmatten og gå rett på pedagogikken.

Behov for nytt blod

-Mange lærere og lektorer skal snart pensjonere seg – og det er behov for nytt blod i skolen. Det utdannes svært mange siv.inger i året – som kan være en stor ressurs å rekruttere fra. Det må være en gavepakke å få disse inn i skolen, sier Randeberg.