Torbjørns time. Isaksen samtalte med studenter om kunnskapspolitikk.Tore Oksholen
- Du oppnår ikke karakterdannelse gjennom å sette karakter og dannelse på timeplanen. Man får ikke mer kreative studenter ved å utnevne "kreativitet” til eget fag. Slik kan vi fortsette.
Konseptet Torbjørns time het opprinnelig Treff Torbjørn, fortalte Torbjørn Røe Isaksen innledningsvis.
- Men vi endret navn etter første time nordpå, det var under begynnelsen på rypejakta, fortalte han.
Med den fleipen var stemningen satt til en nokså løssluppen forestilling, hvor Røe Isaksen holdt en kortfattet forelesning om hva regjeringa tenker om framtidas kunnskapspolitikk, og deretter tok spørsmål fra salen. Det ble en aktiv samtale mellom gjesteforeleser og studenter.
Røe Isaksen var der både i egenskap av å være kunnskapsminister og leder for Høyres programkomite. Det er politikken for morgendagen som er under utforming.
Opp og ned med Nokia
Han viste til fortellingen om Nokia som inngang til hvorfor utdanning er så viktig: Det finske storkonsernet som gikk fra å lage dekk til mobiltelefoner, for deretter å bli konkurrert ut av markedet.
- Tilfellet Nokia viser både hvor viktig det er å være på høyde med tiden, og hvor fort det er å ikke lenger greie det.
Derfor er utdanning viktig. Men det handler om hvordan man bygger utdanning av høy kvalitet, poengterte Røe Isaksen.
Dannelse og utdannelse
Svaret i innledningen kom etter spørsmål fra Ronja, som spurte om man ikke burde lære mer om hvordan man blir et godt medmenneske.
Å være et godt menneske skjer gjennom dannelse. Dannelse er av den største betydning, noe av det viktigste man får med seg inn i voksenlivet.
- Men dannelse er noe som skal gjennomsyre utdannelsen, det er ikke noe man kan løsrive fra lærestedets virke og sette på timeplanen som noe eget, sa Røe Isaksen.
Fra Jon-Abraham Lie Leinæs, nylig uteksaminert fra femårig lektorutdanning, fikk statsråden følgende spørsmål:
- Hva vil dere gjøre for å fremme verdier som ”utfordring”, ”engasjement” og ”veiledning” i undervisningen?
- Vi ser fra studentundersøkelser at studenter savner god faglig oppfølging fra veiledere og forelesere, svarte Røe Isaksen. Deretter kom han med en innrømmelse:
- Det kan være vi som styrer har vært for opptatt av å belønne fremragende forskning at vi ikke i tilstrekkelig grad har belønnet god undervisning.