Svett i karriereteltet

Det blir svettere enn noensinne i teltet på plenen på Gløshaugen under årets KarriereDag, som går av stabelen torsdag 23. 85 bedrifter gjør sine hoser grønne for studentene.

Publisert Sist oppdatert
Kristina Dahlberg, DNV.

20 virksomheter får i år ikke plass på jobbstand. Linjeforeningen Bildeleddet-NTNU (bildet) vurderer å arrangere jobbdaten andre steder.

- Til 100-årsjubileet kunne vi uten problemer hatt 100 bedrifter her, sier lederen av KarriereDagen, Christian Fredrik Scheel.



Årets store date mellom karriereklare studenter og attraktive arbeidsgivere blir årlig arrangert av linjeforeningen ved Institutt for industriell økonomi og teknologiledelse, Bindeleddet-NTNU.



Gullkantet konsept

Studentene ved ”Indøk” er meget ettertraktede blant bedriftene. Bindeleddets egen kandidatundersøkelse viste at over 90 prosent av avgangsstudentene hadde jobbtilbud allerede før siste eksamen.



Men langt flere studenter enn Indøk-studentene er lekkerbiskener for næringslivet. Derfor er KarriereDagen blitt et gullkantet konsept for studentene. Også NTNU får verdifull omtale gjennom de mange medieoppslagene om NTNU-studentenes attraktivitet for landets fremste industribedrifter.



Nytt av året er et lite rollebytte: Bindeleddet-NTNU inviterer andre linjeforeninger til å gjøre sine hoser grønne for næringslivet.



KarriereKvelden skal gi en mulighet til å forsterke båndene fra dagens speeddating, og legges for første gang til Samfundet.





Vurderer lokaliteter

Utvidelse av både plassen og av konseptet KarriereDagen er noe linjeforeningen hele tiden vurderer.



Alternativene er å utvide messeområdet eller flytte arrangementet til et annet sted med bedre ekspansjonsmuligheter, ifølge Scheel.



- Vi forsøkte å utvide teltarealet ved å benytte deler av veien som går rundt plenen. Det fikk vi imidlertid ikke lov til.



Alternativet er å flytte utenfor campus Gløshaugen. Dødens dal ble en stund vurdert, men forkastet. Å flytte Karrieredagen inn i en messehall i Trondheim er heller ikke utenkelig, men Scheel vil nødig forlate ”sjarmen med å være på campus”.



Det er også en økonomisk side ved en eventuell flytting. Bindeleddet betaler ikke leie til NTNU for plenen bak Hovedbygget. En flytting av arrangementet til for eksempel Trondheim Spektrum har en kostnadsside.



Dugnadsbusiness

I kjølvannet av finanskrisen i 2009 reduserte linjeforeningen prisen per stand. Nedgang i interesse fra bedriftenes side var knapt merkbar. Nå er prisene tilbake på 2008-nivå.



- Ingen bedrifter har klaget på det, kommenterer Scheel. Hva en stand koster vil han ikke ut med.



Det er stort sett dugnadsånd som driver Karrieredagen. En kjernegruppe på ti personer jobber gjennom året med dette prosjektet, og mottar ingen lønn. Ca 100 frivillige deltar i selve gjennomføringen av Karrieredagen. Scheel er svært tilbakeholden med tall, men understreker at arrangementet ”går rundt”.



Bindeleddet-NTNU er organisert som en forening. Alt overskudd av aktiviteter går enten tilbake til foreningens drift, eller inn som bankinnskudd i tilfelle dårligere tider.



Linjeforeningen har sponsor for arrangementet og tilbyr dessuten bedrifter stillingsannonser året gjennom via Bindeleddets nettsider .



- Viktig rekrutteringsbase

Kristina Dahlberg er Det Norske Veritas (DNV) ansvarlige for karrieredagen. DNV er årets hovedsponsor for KarriereDagen.

- DNV har vært med noen år nå på KarriereDagen som er i regi av Bindeleddet ved NTNU. Det er et meget bra arrangement, og dyktige studenter gjør en fenomenal jobb med 85 bedrifter som ønsker å gjøre seg bemerket. NTNU er en viktig rekrutteringsbase for DNV. Universitetet er en sentral aktør i det norske tekniske fagmiljøet, og det er naturlig for oss å ha et nært samarbeidsforhold med NTNU.