- Mange sliter med eksamensangst. Om deler av karakteren allerede er bestemt i dét du tar eksamen, vil det føles tryggere, sier Anja Ziolkowski, likestillings- og inkluderingsansvarlig i Studenttingets arbeidsutvalg.Frida H. Gullestad
- Urealistisk, mener Knut Veium, seksjonssjef ved studieavdelingen, om Studenttingens vedtak om PC på alle skriftlige eksamener.Frida H. Gullestad/Arkiv
- I fag som handler om å programmere datamaskiner: Er det ikke litt rart at man fremdeles ikke kan bruke pc, men må skrive på ark, spør Anja Ziolkowski, likestillings- og inkluderingsansvarlig i Studenttingets arbeidsutvalg. Nå utfordrer hun universitetet til å ta i tak mot konservative eksamensformer som skaper unødig eksamensangst og skippertak for studentene.
Siden Kvalitetsreformen i 2003 har antallet fag med tellende midtsemesterprøver gått kraftig ned. Flere og flere fag har kun én slutteksamen, og denne teller dermed 100 prosent av karakteren. Én dag hvor svette studenter kladder og fører inn, over gule og grønne eksamensark.
På sitt forrige møte vedtok Studenttinget en rekke tiltak som skal gjøre eksamen mindre truende, mer variert og dessuten faglig motiverende. Blant tiltakene er følgende:
Alle fag skal ha mer enn én vurderingsform som er tellende for sluttkarakteren.
Der det er mulig skal øvinger og semesteroppgaver telle inn i den endelige karakteren. - Det skal legges til rette for bruk av PC på skriftlige eksamener.
Til kamp mot eksamensangsten
Studentenes helse- og trivselsundersøkelse (SHoT 2010) viser at en femtedel av NTNU-studentene føler arbeidspress og sliter med konsentrasjonsvansker.
- Hvis man har delmål i løpet av semesteret slipper man å ta skippertak på slutten, mener Ziolkowski, og fortsetter:
- Mange sliter med eksamensangst. Om deler av karakteren allerede er bestemt i dét du tar eksamen, vil det føles tryggere, sier Ziolkowski, som vil at nye vurderingsformer skal erstatte en prosentsats av dagens karakter.
- Det viktige er å få til vurderingsformer som ikke forskjellsbehandler studenter med funksjonsnedsettelser.
Funksjonsnedsettelser defineres som alt som gjør at studenten ikke klarer å prestere, fra dysleksi til allergi og eksamensangst.
En tredjedel sliter
Problemet med fag hvor én eksamen gir 100 prosent av karakteren er spesielt utbredt på siv.ing.studiene ved Gløshaugen, ifølge Studenttinget.
Ziolkowski har selv dårlig erfaring med fag som ligger høyt på strykstatistikken: Algoritmer og datastrukturer og Objektorientert programmering.
NTNUs læringsmiljøundersøkelse fra 2010 viser at hver tredje student ved sivilingeniørutdanningen har problemer med å arbeide godt med pensum, samt hver fjerde bachelorstudent.
- Nesten alle fag jeg har tatt har hatt én eksamen som er hundre prosent tellende, sier Ziolkowski, som bestemte seg for å jobbe med saken etter å ha følt eksamenspress, tap av motivasjon og mestring og ulyst med tanke på NTNU som institusjon på kroppen. Nå leser hun, igjen, til eksamen i Objektorientert programmering.
- Nå burde jeg kunne det, ler hun.
Bergen og Oslo i front
Hun ser ingen grunn til at ikke flere vurderingsformer og -deler kan gjennomføres ved NTNU. I den nylig vedtatte strategien frem mot 2020 står det at både undervisningen og evalueringen av studentene skal ha høy kvalitet.
Studenttinget har også undersøkt tilstanden ved de andre store universitetene, og mener både Oslo og Bergen har gjennomført prosjekt som viser at nye løsninger er mulige.
- Etter et prøveprosjekt sier UiO at de i emner med flere vurderingsformer enn én har bedre snitt, sier Ziolkowski.
Spiser av faglærernes tid
Det som koster ved å innføre flere vurderingsdeler pr fag er lønn til ekstra sensorer og eventuell leie av egnede lokaler. Den største kostnaden må faglærerne bære, som må bruke mer tid enn i dag på å arrangere midtsemester- og deleksamener. Seksjonssjef Knut Veium ved Studieavdelingen tror ikke fagmiljøene vil være begeistret for den ekstra tiden det vil ta.
- Det var en oppblomstring av midtsemestereksamener etter Kvalitetsreformen, men dette har gått dramatisk ned, sier Veium.
- Utenom eksamenstiden, når vi leier lokaler utenfor campus, har vi ikke tilgang til egnede rom. Undervisningslokalene egner seg ofte ikke som eksamenslokaler, sier han.
Ikke praktisk mulig med PC
Veium stiller seg også kritisk til forslaget om PC på alle skriftlige eksamener:
- Spørsmålet er om det i det hele tatt er mulig, med de vurderingsformene vi har i dag, sier Veium.
Han peker på logistiske og sikkerhetsmessige utfordringer. På de største eksamensdagene er 3000 studenter oppe til eksamen samtidig.
- Vi har ikke datasaler til mer enn en brøkdel av studentene, sier Knut Veium, som tror det blir vanskelig å arrangere eksamen på PC, og samtidig beholde dagens krav til kontroll og sikkerhet mot juks.
Fremover vil Studenttinget jobbe opp i mot dekanmøtene, for å gehør for vedtakene fra møtet 5, mai. De vil ikke tre én formel ned over hodet på alle fakultet, men er opptatt av valgfrihet og fleksibilitet.