Mindre frafall blant guttene når jenteandelen på studiet stiger

– Den beste måten å bedre trivselen for gutta på, er å få flere jenter inn på studiet, sier Endre M. A. Ulberg.

ENESTE GUTT: Endre M. A. Ulberg er eneste gutt ansatt i Jenteprosjektet Ada - foreløpig.

Ulberg studerer ved Institutt for datateknologi og informatikk. Han er den første gutten som er ansatt i Jenteprosjektet Ada.

– Jeg var instituttillitsvalgt sammen med tre andre, og jeg skjønte ganske fort at det beste jeg kunne gjøre for miljøet, var å hjelpe jentene på studiet. Med flere jenter, som har det bra, blir studiehverdagen bedre for guttene også, sier Endre M. A. Ulberg.

Mindre frafall

Jenteprosjektet Ada har sett på statistikken blant alle sivilngeniørstudier ved NTNU, og gjort sammenligninger tilbake i tid.

– Vi ser at når kvinneandelen går opp med 10 prosentpoeng, så synker frafallet blant gutta mellom 2 og 3,5 prosentpoeng. Dette er signifikant, sier prosjektleder Line Berg.

Les om Jenteprosjektet Adas 20-årsjubileum her.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

Trivselen øker

Resultatene skal inn i en egen forskningsartikkel.

– I tillegg har vi erfaring med at trivselen blant guttene øker og karakterene blir bedre, tilføyer Ulberg.

– Hvorfor er det slik, tror du?

– Jeg tror en jevn kjønnsbalanse har mye å si for dynamikken i gruppa. Når begge kjønn er representert blir det mer mangfold, og lettere for alle å finne noen de kommuniserer godt med, sier Ulberg.

På bachelor for informatikk har jenteandelen økt fra rundt 20 prosent til 30 prosent på kort tid, forteller han.

Kjæresteeffekt?

– Kan det også være at trivselen øker fordi flere treffer en kjæreste på studiet?

– Jeg vil ikke trekke den konklusjonen, nødvendigvis. Selv trives jeg bedre med jenter som venner enn gutter, så jeg setter veldig pris på en økt jenteandel, uansett, sier Ulberg.

På Jenteprosjektet Ada er det fortsatt ingen jevn kjønnsbalanse blant de ansatte - Ulberg er eneste mann blant de 12 som er ansatt.

– Det er ikke noe problem for meg, men jeg mener jo at alle miljø har godt av en jevn kjønnsbalanse. Så jeg tar gjerne imot flere gutter, sier han.

– Kjønnsbalanse gagner alle

Line Berg, prosjektleder i jenteprosjektet Ada, sier det er supert å ha med Ulberg på laget.

– Kjønnsbalanse gagner alle. Vi er glade for at guttene også er med på denne jobben - og det er naturlig og riktig. Sammen gjør vi jobben bedre, sier Berg.