Nokut-tilsyn:

Barnevern, sosialt arbeid og vernepleie må styrke kompetansen til de ansatte

Nokut vil at de tre bachelorutdanningene ved NTNU foretar flere endringer.

Nokut-direktør Terje Mørland: - Flere av utdanningene har allerede satt i gang tiltak for å videreutvikle utdanningskvaliteten.
Publisert Sist oppdatert

Tilsynet med utdanningskvaliteten omfatter 35 utdanninger ved 14 læresteder og ble gjort i 2016. De sakkyndige har vurdert elleve kriterier fra studietilsynsforskriften.

Det er ikke bare NTNU som får beskjed om at utdanningene ikke oppfyller alle de vurderte kravene i forskriften. Nokut konkluderer: De tre bachelorutdanningene ved de 14 lærestedene har alle en del felles utfordringer, men er på rett vei.

Tiltak er iverksatt

- Flere av utdanningene har allerede satt i gang tiltak for å videreutvikle utdanningskvaliteten. For å få et enda bedre resultat oppfordrer vi utdanningene til å bruke tilbakemeldingene fra dette tilsynet i det videre utviklingsarbeidet, sier NOKUTs direktør Terje Mørland i en pressemelding.

Nokut opplyser at ett viktig funn i tilsynet er at læringsutbyttebeskrivelsene må endres for 34 av de 35 utdanningene.

Vil rekruttere flere

For NTNUs tre bachelorutdanninger etterlyses det førstestillingskomptanse, det vil si kompetanse som kvalifiserer til en førsteamanuensis- eller førstelektorstilling.

Lisbeth Kvam er studieprogramleder for bachelorutdanningen i vernepleie ved NTNU. Hun sier at denne situasjonen har endret seg etter at tilsynet ble gjort:

- En av våre ansatte har fått førstekompetanse etter tilsynet, men vi jobber med å få tilsatt enda flere med slik kompetanse for å møte kravene til faglig kompetanse på flere sentrale områder av utdanningen.

Kvam har fått rapporten fra Nokut på bordet først i dag og har ikke fått lest den grundig. Hun ønsker derfor å få lest den skikkelig før hun kan si noe mer om detaljene i den. Men tidligere har Institutt for psykisk helse fått lese utkastet og er i gang med å endre det som bør endres.

Nå fikk vernepleierutdanningen godkjentstempel på de fleste av kravene. Det er bemanning og læringsutbyttebeskrivelse som det først og fremst må gjøres noe med.

- Det er generelt høy alder på våre ansatte og vi må rekruttere nye ansatte med riktig kompetanse. Dette blir viktig for oss framover. Læringsutbyttebeskrivelsen jobber vi også med, slik at de blir i tråd med kvalifikasjonsrammeverket. Det siste oppfatter jeg som noe vi hele tida må jobbe med, det er en del av fagutvikling og kvalitetsheving, sier førsteamanuensis Lisbeth Kvam til UA.

Instituttleder Rina Kiik ved Institutt for sosial arbeid har også fått rapporten først i dag torsdag og har ikke rukket å bla i den. Dette instituttet tilbyr bachelorutdanning i barnvern og sosialt arbeid. 

Barnevern

Nokuts tilsyn med bachelorutdanningene i barnevern omfatter elleve utdanninger fordelt på ti institusjoner.

Den samlede konklusjonen for NTNUs del, er at denne utdanningen ikke oppfyller alle de vurderte kravene i studietilsynsforskriften.

Nokut sier blant annet at universitetet må:

- Sikre at det er ansatte med førstestillingskompetanse i alle sentrale deler av studiet.

- Sikre at det er en god sammenheng mellom det studentene skal kunne, de ferdigheter som skal trenes og de kompetanser som skal erverves, og sikre at dette beskrives på en tydelig måte.

- Øke forsknings- og publiseringsaktiviteten og finne fram til alternative dokumentasjonsformer for det utviklingsarbeidet som faktisk finner sted.

- Sikre at eksterne praksisveiledere har relevant utdanning og arbeidserfaring.

De sakkyndige råder NTNU til blant annet å legge vekt på å binde sammen forskning og praksis siden praksisbærende forskning er de praksisorienterte institusjonenes særegne kompetanse. Videre må man koble undervisning og pensum direkte opp mot forskningen som drives av de ansatte i utdanningen. NTUNU må også se grundig på undervisningsomfang og forholdet mellom undervisning og FOU, som en del av den pågående fusjonen.

Sosialt arbeid

Nokuts tilsyn med bachelorutdanningene i sosialt arbeid omfatter tolv utdanninger ved tolv institusjoner.

I tilsynsrapporten slås det fast at utdanningen i barnevern og sosialt arbeid er lagt til samme institutt under det samfunnsvitenskapelige fakultetet i kjølvannet av fusjonen. Dette mener de sakkyndige bør gi noen synergier, særlig når det gjelder kobling mellom forskning og praksis.

Den samlede konklusjonen for sosialt arbeid er at heller ikke denne bachelorutdanningen oppfyller de vurderte kravene i studieforskriften.

Universitetet må blant annet:

- Beskrive og begrunne hvilke deler av utdanningen som er sentrale.

- Sikre at det er personer med førstestillingskompetanse i alle sentrale deler av studiet.

- Øke forsknings-og publiseriseringsaktivitetene.

- Stille tydelige krav til kompetanse og erfaring hos eksterne praksisveiledere i inn- og utland, slik at studenten sikres god oppfølging i praksis.

NTNU får blant annet råd om å vurdere å øke omfanget av bacheloroppgaven og vurdere bruk av noe mer varierte undervisningsformer. Videre å øke innslaget av nyere forskningsbaserte publikasjoner i pensumlistene. Dessuten prøve å få til et mer variert fagmiljø ved framtidig rekruttering, slik at man kan sikre et mer stabilt tilfang av kompetent undervisningspersonale.

Vernepleie

For bachelorutdanningene i vernepleie er det ført tilsyn med tolv utdanninger ved like mange institusjoner. Også her er den samlede konklusjonen for NTNUs del at utdanningen ikke oppfyller alle de vurderte kravene i studietilsynsforskriften.

Nokut skriver i rapporten at NTNU derfor må:

- Beskrive og begrunne hvilke deler av studiet som er sentrale.

- Sikre at det er ansatte med førstestillingskompetanse i alle sentrale deler av studiet.

- Foreta en gjennomgang av hvordan forskningen skal utvikles og organiseres slik at forskningsaktiviteten kan øke.

- Sikre at eksterne praksisveiledere har hensiktsmessig kompetanse og erfaring fra praksisfeltet.

For vernepleierutdanningen får NTNU blant annet råd om å arbeide videre med eksamensordninger og vurderingsformer som sikrer at vurderingen av emnene ikke blir for omfattende. I tillegg bør universitetet vurdere om det er mulig å vurdere individuelt læringsutbytte når studenter skriver bacheloroppgave i gruppe. Det bør også sørges for at studentene leser internasjonale vitenskapelige artikler. Til slutt står det at NTNU bør videreføre sin strategi for kompetansebygging, særlig med henblikk på førstestillingskompetanse i helsefag.

Må lage nye studieplaner

Midt i Nokuts arbeid med tilsyn av landets bachelorutdanninger i barnevern, sosialt arbeid og vernepeleie, varslet Kunnskapsdepartementet at det ville komme ny rammeplan og nye retningslinjer. 

– Kunnskapsdepartementet har nylig sendt forslag til en felles rammeplan for alle helse- og sosialfagutdanningene på høring, og det skal i tillegg utarbeides nye retningslinjer for de tre utdanningene. Dette gjør at alle utdanningene må utarbeide nye studieplaner som må være klare til høsten 2019, sier Terje Mørland i pressemeldingen.

Siden læringsutbyttebeskrivelsene må endres for 34 av de 35 utdanningene, oppfordrer Mørland utdanningene til å delta i et nasjonalt samarbeid om læringsutbyttebeskrivelser og i diskusjonen om ny rammeplan og nye retningslinjer.

– Det er viktig at arbeidet med nye lokale studieplaner går parallelt med det nasjonale arbeidet, sier han.