Kreativt Norge legges til Trondheim
NTNU blir kunnskapspartner for kontoret, som skal bistå kunstnere.
Norsk kulturråd fikk i oppdrag å etablere et kontor utenfor Oslo. Valget falt på Trondheim - med NTNU som partner.
Erik Børseth, Synlig design og foto as/NTNU Info
Kreativt Norge er ei satsing i regi av Norsk kulturråd og regjeringa. Formålet med kontoret er at det skal styrke den enkelte kunstners muligheter for økte inntekter. Det skal også legge til rette for mindre virksomheter og støtteapparat rundt kunstnere.
Kontoret målsetting er «å styrke kunnskap om og forståelse for verdiskapingspotensialet i kunst og kreativ næring, og gi muligheter for økte kunstneriske inntekter utenfor det etablerte institusjonsfeltet», ifølge en pressemelding fra regjeringa i fjor høst.
Det er satt av sju millioner kroner til etablering av kontoret.
-Vi er veldig glad for at NTNU inviteres med som kunnskapspartner for Kreativt Norge, sier NTNU-rektor Gunnar Bovim i ei pressemelding.
Bovim trekker fram NTNUs sterke fagmiljøer innenfor kunstfagene, sammen med en lang tradisjon innenfor entreprenørskap, som viktige faktorer for at NTNU inviteres inn som kunnskapspartner.
NTNU tilbyr i dag flere kunstfag: billedkunst, film, drama og teater, dans, litteratur, kunstvitenskap, musikkvitenskap og musikkteknologi.
I tillegg har NTNU et musikkonservatorium og et kunstakademi.
I pressemeldinga heter det at det å utvikle verdikjedene i framtidas kreative næringer, er et kunnskaps- og teknologiintensivt arbeid. Flere av NTNUs fagmiljø kan bidra, blant annet arkitektur og design og mediefag. På Gjøvik har NTNU et fagmiljø innenfor medieteknologi.
- NTNUs modell for kunnskapsproduksjon legger til rette for verdiskaping med nasjonale og regionale ringvirkninger. Vi tror NTNU kan gi et viktig bidrag til utviklingen av verdikjedene i framtidas kreative næringer, sier Gunnar Bovim i pressemeldinga fra NTNU.