NTNU har brukt 150 000 kroner på å bygge opp et sosialt nettsted som brukes av litt over hundre studenter. - Vi har ikke fått det til slik vi ønsket, sier Karl Aasmund Olsson ved rekrutteringsavdelingen.
- Det ble ikke slik vi hadde tenkt, sier Karl Aasmund Olsson, en av initiativtakerne bak nettstedet Happy Campus.Frida H. Gullestad
Ikke oppdatert. Klikker man på "Konkurranser" er det fremdeles jul på Happy Campus.
Promoartikler. Bloggen Annteira var svært glad for kopp, nøkkelring og sjokolade fra Happy Campus ifjor.Annteira
- Happy Campus inviterer ikke til sosial interaksjon, mener Berit Skog (i rødt). Her fra et Facebook-stunt på Dragvoll i høst.Arkiv/Frida H. Gullestad
Institusjonene kaster seg på bølgen av sosiale nettsted. NTNU har laget den sosiale plattformen happycampus.no. Samskipnaden (SiT) annonserer snart etter webredaktør med spisskompetanse på sosiale media.
0,5 prosent brukere
Happycampus.no er et sosialt nettsted for studentene i Trondheim, driftet av fire medarbeidere ved NTNUs rekrutteringsavdeling. Siden oppstarten i januar i fjor følges nettstedet av 137 studenter, eller omtrent 0,5 prosent av målgruppen. Kun et fåtall av dem igjen er aktive.
- Vi startet Happy Campus for å bruke det i rekrutteringen – vi håpet vi kunne bygge opp en sosial plattform hvor helheten skulle gi inntrykk av hva studenter bruker tiden sin på. Dette ville igjen vært et nyttig verktøy å ha på skolebesøk, hvor elevene lurer på hvordan hverdagen som student er, sier Karl Asmund Olsson ved seksjon for rekruttering og opptak .
Tom kalender
Happy Campus skulle gi et ”usminket innblikk i studenttilværelsen”, upåvirket av betalte moderatorer og på siden av det offisielle ntnu.no. Men ingen studenter har lagt inn hendelser i kalenderen hvor man skal ”få med seg det som skjer i byen”. På galleriet ligger det til sammen 66 bilder, mange av dem fra en konkurranse i fjor sommer. Siste bokmerke er fra november i fjor. I ”samvirkelaget” ligger det elleve annonser. I Happycampus’ store julekonkurranse var det omtrent tolv deltakere som knivet om å vinne iPad og et gavekort på 750 kroner.
Bør oppdateres
- Det spørs om det er behov for dette ekstra tilbudet, sier Berit Skog, forsker på sosiale medier og førsteamanuensis ved Institutt for sosiologi og statsvitenskap.
- Når man lanserer et forum må man tilby noe annet enn de nettsamfunnene studentene vanligvis bruker. De fleste er på Facebook, som har mange av de samme funksjonene. I tillegg bruker studenter YouTube, Twitter og Flickr, sier Skog.
Nettsider bør dessuten oppdateres jevnlig. Da holder det ikke med fjorårets julekalender som første treff etter førstesiden.
- Her burde man hatt moderatorer som sørget for å holde siden oppdatert, sier Skog.
Krus, maskot og nøkkelring
- Vi har brukt i overkant av 150 000 kroner totalt, sier Karl Asmund Olsson.
100 000 kroner gikk til designfirmaet Jonny Snorkel, for grafisk profil og teknisk ferdigstillelse. Noe har gått til premier som ipad og gavekort og profileringsartikler som krus, nøkkelring og sjokolade. I tillegg kommer arbeidskraft fra drifterne ved rekrutteringsavdelingen.
Inspirasjonen var steder som Holgers lille NTNU-tråd, med usensurert informasjon om siv.ing-studiene, myntet på videregåendeelever som vil studere ved NTNU.
Samfundet:4132 – Happy Campus:137
Happy Campus er langt fra det første statlige sosiale nettstedet som ikke blir brukt, på tross av lekker design og gode funksjoner. Et det mulig å bygge opp en sosial og innloggingsbasert nett-tjeneste i tillegg til dem studentene allerede har et intenst forhold til? Bare på Facebook finnes det rundt 500 NTNU-grupper. Studentersamfundet har for eksempel 4132 fans og Under Dusken like under tusen.
- Ja, mener like fullt Olsson. – Har man en god idé og en god plan, og – ikke minst – mye tid. Da er det mulig.
- Konseptet er ikke dømt i utgangspunktet, men det må driftes og oppdateres, mener Berit Skog, som like fullt stiller seg spørrende til hvor sosialt dette nettstedet egentlig er.
- Happy Campus inviterer ikke til sosial interaksjon, sier hun.
Smelle til eller legge ned
Folkene bak Happy Campus har kommet til et veikryss:
- Enten må vi prøve å smelle til eller så må vi drepe det. Vi har ikke helt bestemt oss, sier Olsson. Han forklarer:
- Responsen har ikke blitt slik vi håpet. Vi ser det helt klart – dette var noe vi satte i gang i tillegg til alt annet vi driver med, men det går mye tid til å pleie et slikt nettsted. For å fungere burde det prioriteres høyt.
Må knekke koden
Like fullt mener Olsson rekrutteringsavdelingen har fått verdifull kunnskap gjennom Happy Campus-prosjektet. Gjennom året har de hatt 35 000 sidevisninger, men få har meldt seg inn.
- Jeg tror en rekrutteringsgruppe trenger å lære om sosiale nettsted. Alle er på Facebook for tiden – å knekke den koden er viktig i rekrutteringssammenheng, sier Olsson.