- I løpet av tre tiår har vi sett vitenskapelig publisering forvandle seg fra et fellesskapsprosjekt til et kommersielt system som har sporet av, skriver Curt Rice. Han har noen tanker om hva som bør gjøres.
Røvertidsskrifter og tidsskrifter uten impact fins i rikt monn i tidsskriftjungelen. - Det må bygges et system som tjener forskerne, ikke markedet, skriver denne ukas gjesteskribent, som har vært rektor ved to norske universiteter.
Curt RiceCurtRiceCurt RiceDirektør, Fulbright Norge
PublisertSist oppdatert
Dette er en ytring. Innholdet i teksten uttrykker forfatterens mening.
Forlagenes forretningsmodeller, vår egen
prestisjejakt og en mislykket håndtering av åpen tilgang har skapt et kaotisk
landskap. Nå må institusjonene ta ansvar – og bygge den infrastrukturen som
trengs for en reell diamant-modell.
Når jeg slår opp «publisering» i
referanseboka Alt var bedre før, ser jeg for meg da jeg var PhD-kandidat
på slutten av 80-tallet. Vi kunne kjøpe hvert vårt personlige abonnement på det
viktigste tidsskriftet i fagfeltet mitt, Language. Jeg mener å huske at det
kostet 12 dollar i året – kanskje helt oppe i 15 før jeg disputerte. Fire
nummer i året, levert i posten, lest grundig og plassert på hylla som en del av
et lite, personlig fagbibliotek.
Fakta
Curt Rice
Curt Rice kom til Norge fra USA i 1991. Etter to år i Trondheim syntes han vinteren var for kort, lys og varm, og flyttet til Universitetet i Tromsø, der han jobbet frem til 2015 som førsteamanuensis, professor og prorektor for forskning.
Etter det har han vært rektor både på OsloMet og NMBU.
I dag er han direktør på Fulbright Norge. Rice har også ledet Komité for kjønnsbalanse og mangfold i forskning, vært styreleder i Cristin, og har hatt flere andre roller i UH-sektoren.
Han skrev sin første kronikk for ca. 30 år siden og har bestandig vært begeistret for formidling av fagstoff og universitetspolitikk. Han var en periode blogger for The Guardian og Huffington Post.
I de 35 årene siden synes jeg ikke det er
en overdrivelse å si at vitenskapelig publisering – som business – har blitt en
train-wreck. Language og mange andre tidsskrifter ble drevet av akademiske
societies, på samme måte som Philosophical Transactions, ofte omtalt som
verdens første vitenskapelige tidsskrift, ble gitt ut av Royal Society. Det var
ikke dette som skapte problemene.
Problemene oppsto da tre krefter møttes:
professoriatets prestisjejakt, de store forlagenes forretningsmodell – og
overgangen fra papir til internett. Forlagene begynte å lansere nye
tidsskrifter i stort tempo. I biomedisin finnes det anslag på over 50 000
aktive tidsskrifter, mange med marginal eller ingen impact. Ingen
enkeltforsker, intet bibliotek og intet sykehus kan orientere seg i et slikt
landskap. Da kom de store pakkene – avtaler der man ikke lenger kunne abonnere
på enkelttidsskrifter, men måtte kjøpe enorme samlinger med tusenvis av dem.
Jeg husker at biblioteket ved UiT en gang
prøvde å stå utenfor en av disse avtalene, men forskerne protesterte. Vi
professorer plasserer oss ofte på samme side av bordet som forlagene – og de
tjener svært godt på det. Til slutt ble kostnadene så høye at selv Harvard
slet.
Denne konteksten ga kraft til tanken om
open access: offentlig finansiert forskning skal være tilgjengelig for alle. En
vakker idé. Forlagene så trusselen, og til og med Wall Street nedgraderte
Elsevier en periode. Men forlagene fant raskt en ny modell: gull OA. Forskere
kunne fortsatt publisere i prestisjetidsskrifter – mot betaling. Forlagene fikk
inntekter både gjennom store avtaler og gjennom APC-er. Resultatet var ikke
lavere kostnader, men høyere. Og systemet ble enda vanskeligere å forklare for
unge forskere som står midt i det og må forholde seg til det.
Dette er ikke et detaljert historisk
referat, men mitt inntrykk etter mange år som professor og som en som har vært
tett på politikk og praksis rundt vitenskapelig publisering. Likevel mener jeg
det er riktig å si at systemet har blitt et rot. Og da har jeg ikke engang
nevnt mangelen på fagfeller, presset på redaktører, eller nye utfordringer
knyttet til KI-generert tekst.
Hva er veien ut av dette?
På noen måter må vi tilbake til det
gamle: forskere må ha kontroll over tidsskriftene sine, og pengene i systemet
må gå til reelle kostnader – ikke til børsnoterte selskaper. Arbeidet som
gjøres må anerkjennes. Og vi må våge innovasjon, for eksempel i fagfellevurdering.
Denne tilnærmingen heter diamond open access.
Diamond OA er nå anbefalt av store
forskningsråd og europeiske initiativer som DIAMAS og EDCH. Men én ting er
avgjørende: vi må unngå illusjonen om at diamond er gratis. Gratis å lese og
gratis å publisere, ja. Men ikke gratis å drive.
Kostnadene ligger i
infrastrukturen – og
de må bæres av institusjoner og finansieringskilder. Da jeg var rektor ved
OsloMet, var institusjonen “forlegger” for 10–12 diamond-tidsskrifter i ulike
fag. Men verken en rektor, en society eller et internasjonalt fagmiljø kan
forvente at redaksjonsarbeid, teknisk drift, indeksering og layout skal gjøres
gratis. Det må finnes tid, kompetanse, støtte og faktiske budsjetter.
Derfor må vi omdirigere deler av de
enorme beløpene som i dag går til APC-er og store forlagsavtaler, over i egne,
bærekraftige diamond-infrastrukturer. Tidsskriftssystemet kan ikke være sånn at
noen tidsskrifter finansieres gjennom abonnementer, andre gjennom APC-er og
noen få gjennom institusjonell dugnad. Da er vi fortsatt i togkrasjet.
Vi må frigjøre oss fra kaoset vi selv har
vært med på å skape – og bygge et publiseringssystem som tjener forskningen,
ikke markedet. Forskere i de mest prestisjetunge miljøene må gå foran: velg
publiseringskanaler uten profittmotiv, og bruk dem aktivt i eget arbeid. Slik
får vi toget tilbake på stabile skinner – og lar vitenskapens resultater komme
alle til gode.