Han frykter Trumps plan for å hvitvaske Smithsonian-museet
Washington: Smithsonian forvalter den amerikanske kulturarven. Hvordan kan denne arven omskrives? Ved å ta kontroll over samlingene. Det er Trumps plan, tror James Early.
- Dette rasialiserte angrepet på det afroamerikanske museet er et frontalangrep som vil forplante seg til hele Smithsonian,, advarer James Early.Foto: Tore Oksholen
Vil USAs demokratiske
institusjoner overleve Trump?
Mens uroen brer seg gjør forskere og forelesere ved
universitetene hva de kan for å holde aktivitetsnivået gående på ordinært vis.
I laboratorier og auditorier er det business as usual. Men forstyrrelsene øker
på. Hva tenker faculty om sin situasjon, nå, i den nære framtid og på
lengre sikt? Hvordan har studentene det?
I en artikkelserie finansiert av
stiftelsen Fritt Ord besøker Universitetsavisa og Uniforum en rekke universiteter
i USA denne høsten. Vi rapporterer fra situasjonen slik den erfares fra
bakkenivå.
This article has been published in both Norwegian and English. You can find the English version here.
Early er tidligere assisterende sekretær for utdanning og
offentlig tjeneste ved Smithsonian Institution. Han har også vært fungerende
direktør for Smithsonian Anacostia Neighborhood Museum, i et historisk
afroamerikansk lokalsamfunn i Washington D.C.
National Museum of African American History and Culture
(NMAAHC) er en av Smithsonians kronjuveler på National Mall, det brede
grøntområdet mellom Washington Monument og Kongressen.
The Mall regnes som
nasjonens kollektive hukommelse. NMAAHC, et av Smithsonians nyeste museer og bredt
anerkjent som et arkitektonisk mesterverk, ligger nærmest monumentet som hedrer
landets grunnlegger, George Washington.
Besøksreisen i det afro-amerikanske museet begynner bokstavelig talt under jorden, i
nederste etasje, der historien om afrikansk slaveri starter. Besøkende går
gjennom rekonstruerte skipsrom der slaver ble holdt fanget under overfarten
over Atlanteren.
Herfra utspiller en 500 år lang historie seg, både kronologisk
og tematisk, og ender med president Barack Obama. Det er en reise som ikke
etterlater noen uberørt.
Museene som bekreftende institusjoner
Under den konseptuelle oppbyggingen av NMAAHC hadde Early
som assisterende sekretær ansvar for å fremme og organisere rekruttering og
deltakelse på tvers av Smithsonian-museene. Han arbeidet da for å sikre kulturelt demokrati og
inkludering av historisk ekskluderte grupper.
Nå, 78 år gammel og oppvokst på
et universitetscampus i Florida, griper han ordet med autoriteten til en mann
som har tilbrakt et liv i skjæringspunktet mellom kunst, utdanning og
aktivisme.
- Museer er
bekreftende institusjoner, forklarer han.
Museet for svarte amerikaneres hitorie er det nyeste i samlingen av Smithsonian-museer.Foto: Tore Oksholen
- De er mer populære
enn universiteter. De er generelt tilgjengelige – og på mange måter mer
innflytelsesrike når det gjelder å forme ideer på et bredt nivå. Universiteter
underviser ut fra fagdisipliner, der de trener studenter i dyp kunnskap og
spesialisert terminologi. Museene, derimot, snakker direkte til publikum.
Han peker på et velkjent eksempel.
Fakta
James Counts Early
Aktivist og kulturarvsekspert: Langvarig aktivist og tidligere direktør for kulturarvspolitikk ved Smithsonians Center for Folklife and Cultural Heritage.
Roller i Smithsonian: Har hatt en rekke stillinger i Smithsonian, blant annet som Assistant Provost for Educational and Cultural Programs og Director of Cultural Studies and Communication.
Kulturelt og politisk arbeid: Har deltatt i prosjekter som Martin Luther King Documentation Project, og har vært styremedlem i organisasjoner som TransAfrica Forum. Han har også vært en tydelig forkjemper for forbedrede relasjoner mellom Cuba og USA.
- Disse
institusjonene driver med objektbasert læring. Du tar et objekt, en sko fra
Holocaust-museet, og forteller historier ut fra det, sier Early.
For ham var borgerrettsbevegelsen en bevegelse for
bekreftelse, for retten til å bli sett som fullverdige borgere og hele
mennesker.
NMAACH fremst i skuddlinjen
- Universiteter
spiller en tilsvarende rolle, men på en annen måte, legger han til.
Men ettersom universitetene nå blir utsatt for angrep, der
kunnskap, fakta og teori står under press, gjelder det samme for landets store
museer.
- Smithsonian er
kjent for museene sine, sier han.
USAs grunnleggere - hvite som svarte.Foto: Tore Oksholen
- Men historisk sett
er det en vitenskapelig institusjon – som Smithsonian Environmental Center i
Panama, og lignende.
Det første museet i skuddlinjen er Smithsonians
afroamerikanske museum. Lindsey Halligan, tidligere spesialassistent for
president Donald Trump, gikk hardt ut mot Smithsonian for å «overfremheve»
slaveriet og mente at museet heller burde vektlegge «hvor langt vi har kommet
siden slaveriet».
Et museum som mottar mer enn 70 prosent av budsjettet sitt
fra staten, hevdet hun, «bør ikke være et laboratorium for politiske
eksperimenter». Halligan har siden kunngjort en omfattende intern gjennomgang
av utvalgte Smithsonian-museer og utstillinger. NMAAHC er uttrykkelig nevnt.
- Dette museet går
tilbake til borgerkrigen, til afroamerikanere som ønsket et monumentalt uttrykk, et slags «meg også», sier Early.
- Vi ønsket også å
bli bekreftet.
Tror målet er kontroll over styret
Det «svarte
spørsmålet», insisterer han, er sentralt for det var det borgerkrigen handlet om.
- Dette er der hvit
hudprivilegium, selv blant fattige hvite som tror de er bedre, kommer inn.
Borgerkrigen er ikke over, den blir gjenopplivet. «Ta tilbake
Amerika», Make America White Again, det er det dette egentlig handler om.
For Early er angrepet på NMAAHC bare første trekk.
Fakta
Smithsonian
Grunnlagt: 1846, ved lovvedtak i den amerikanske Kongressen.
Bakgrunn: Bygger på et legat fra den britiske forskeren James Smithson (1765–1829), som ønsket «å øke og spre kunnskap blant mennesker».
Status: En «trust institution» verken privat organisasjon eller vanlig statlig etat. Smithsonian er juridisk eid av det amerikanske folk og forvaltes på deres vegne.
Styre: Ledes av et Board of Regents bestående av: USAs høyesterettsjustitiarius, visepresidenten, medlemmer av Kongressen og ni utnevnte borgere
Leder: Smithsonians Secretary fungerer som øverste direktør og administrativ leder.
Omfang: Smithsonian er verdens største museumskompleks, med 21 museer og gallerier, ni forskningssentre og en nasjonalzoologisk hage. Smithsonian har over 155 millioner gjenstander i samlingene.
- Dette rasialiserte
angrepet på det afroamerikanske museet er et frontalangrep som vil forplante
seg horisontalt – til hele institusjonen, advarer han.
Smithsonian er ifølge loven «eid av det amerikanske folk» og
forvaltes på deres vegne (se faktaboks). Likevel mener Early at Trump
forbereder et kupp i styret, likt det han har forsøkt mot Federal Reserve.
- Jeg møtte Lonnie
Bunch, Smithsonian-sekretæren, for noen dager siden, sier Early.
- Han er naboen min;
vi går tilbake til da vi begge startet ved Anacostia Smithsonian. Det
afroamerikanske samfunnet må være rede til å forsvare hans solide lederskap for
hele Smithsonian-institusjonen, for i løpet av de neste månedene vil Trump
kunne utnevne nok kongressmedlemmer til å sikre flertall i styret. Hvis det
skjer, advarer Early, vil veien mot hvitvasking av historien ligge åpen.
The Mall liger mellom Washington-monumentet og Kongressen.Foto: Tore Oksholen
Kultur og historie i hjertet av MAGA
Kultur og historie, hevder Early, er sentrale i
MAGA-prosjektet.
- Hvis vi forstår
kultur slik jeg gjør – som sosialiserte måter å vite og handle på – så kommer
ikke kultur fra genene dine, hudfargen, nesens form eller hårets tekstur. Dette
er ting vi tillegger verdi, og det er hva kultur handler om: hvordan vi
tillegger verdi. MAGA-bevegelsen tillegger verdi til å være hvit, europeisk
avstamning, fundamentalistisk kristen, antiinnvandrer, anti-farget,
kvinnefiendtlig og homofob – menn over kvinner, ifølge Guds vilje. Dette er de kulturelle
verdiene de forsøker å reinstitusjonalisere.
Etter hvert som stemningen blir mer urolig, kjøper flere
våpen. Det psykiske presset øker, sier han; angsten sprer seg. I det siste har
flere av Earlys hvite venner ringt ham bare for å forsikre seg om at han har
det bra.
- «Jeg er bekymret
for deg», sier de. Jeg spør hvorfor. De svarer: «Profilen din er ganske høy.»
For noen måneder siden var kona mi og jeg på middag hos venner - en tidligere kollega fra Smithsonian. Jeg
fortalte henne: Jeg sitter på verandaen med kaffen min, og jeg blir litt
urolig. Jeg vet aldri når en SUV kan kjøre opp, og noen kommer for å dra meg
bort for noe jeg har sagt på Facebook.
- Frykter du for
din personlige sikkerhet?
- Nei, jeg frykter
ikke for sikkerheten min, sier James Early.
- Men jeg er
engstelig for at frihetene mine kan bli begrenset, at de kan bli tatt fra meg.
Etableringen av HBCUs - Historically black universities and colleges - utgjør en del av de svartes vei fra slaveri til frihet.Foto: Tore Oksholen