47.000 lærere har fått videreutdanning siden 2014

Til høsten får 7.100 lærere tilbud om videreutdanning.

Innen 2025 må de som underviser i matematikk, engelsk, norsk, norsk tegnspråk og samisk i barneskolen ha 30 studiepoeng, mens de som underviser i de samme fagene i ungdomsskolen må ha 60 studiepoeng. Arkiv.

Høsten 2021 får til sammen 7100 lærere tilbud om videreutdanning. Det er rundt 1300 flere videreutdanningsplasser enn i fjor.

Innen 2025 må de som underviser i matematikk, engelsk, norsk, norsk tegnspråk og samisk i barneskolen og ungdomsskolen ha nok studiepoeng. Rundt 4.000 lærere har fått tilbud om videreutdanning i disse fagene til høsten, ifølge en pressemelding fra Kunnskapsdepartementet.

Viktig med god kompetanse

– Lærere med god faglig kompetanse er det viktigste for elevenes læring. Derfor er jeg glad for at mange lærere har søkt om å få videreutdanning. Flere faglig sterke lærere vil gi oss en skole der elevene mestrer mer og trives, sier kunnskaps- og integreringsminister Guri Melby.

I praktiske og estetiske fag fikk alle de 315 som fikk søknaden godkjent av skoleeier, innvilget videreutdanning. Det har også vært en nær dobling i hvor mange lærere som får videreutdanning i digital kompetanse, fra 419 i fjor til 750 i år.

Flere innen spesialpedagogikk

I fjor fikk 294 lærere videreutdanning i spesialpedagogikk, i år er tallet 547.

337 lærere får tilbud om plass på lærerspesialistutdanningen, 100 flere enn i fjor. Samtidig får over 1700 lærere godkjent søknad om lærerspesialistfunksjon.

Les også: Ønsker mer penger til lærerutdanningen

Og: Færre søker seg til lærerutdanningen.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.