Færre søker seg til lærerutdanningen

Til tross for rekordhøye søkertall til høyere utdanning, er det en stor nedgang i antall personer som søker seg til lærerutdanningene.

Illustrasjonsfoto: Her holder Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag til ved Nord Universitet, campus Levanger.

Søketallene på barnehagelærerutdanningene har også gått kraftig ned, skriver Klassekampen.

Begge utdanningene har tradisjon for å ha en stor overvekt av kvinnelige søkere.

– Det er oppsiktsvekkende at både barnehagelærer- og lærerutdanningen har hatt fall i tallet på søkere. Jeg tror jentene har fått nok av dårlige arbeidsvilkår og lav lønn, sier Karl Øyvind Jordell, professor emeritus i pedagogikk ved Universitetet i Oslo, til avisen.

LES OGSÅ: Ingen ledige studieplasser igjen i Trondheim – Fortsatt plasser igjen i Levanger

Det var i år 1.148 færre søkere som valgte en type lærerutdanning som sitt førstevalg. Det betyr en nedgang på 8,1 prosent. Nedgangen var på 7,3 prosent for barnehagelærerutdanningen.

– Vi er kommet dit at vi må sette større fokus på lønnsforhold. Femåring lærerutdanning kan også muligvis være avskrekkende på noen søkere, sier Jordell.

En annen kvinnedominert utdanning som scorer dårligere, er sykepleierutdanningen. Selv om utdanningen har en øking i antall søkere, er denne mindre enn den generelle økningen i søkere til høyere utdanning.