Tre spørsmål til ledelsen

Styret har sagt sitt, og vedtatt avvikling av demokratisk valgte ledere. I en slik situasjon er det svært viktig at organisasjonen snarest mulig får vite hva dette vedtaket egentlig innebærer.

Jeg stiller derfor spørsmål om tre områder der jeg håper at ledelsen snarest mulig kan fortelle oss hva som nå vil gjelde fremover. Dette for å kunne jobbe seriøst med budsjetter og andre vedtak i den perioden som er igjen, og for å hindre at rykter sprer seg om hva som gjelder, noe ingen er tjent med.

1) Økonomi? Slik jeg forstår vedtaket skal det nå opprettes egne lederstillinger (åremålsstillinger?) for instituttlederne på alle de 52 instituttene vi har. Er det sagt noe om lønnsnivået for disse stillingene? Skal vi anta at de lønnes omtrent på linje, med, eller like under dekanene? Hvor mye er i så fall det? Og vil disse utgiftene belastes instituttene direkte, eller vil de bli belastet indirekte (ved at fakultetene betaler lønningene, men siden fakultetet ikke har andre penger enn de instituttene tjener inn vil jo dette bety en indirekte belastning ved at den potten som går til fordeling til instituttene blir mindre)? Hva skjer med institutter som ikke kan bære en slik ekstra utgift? Vil da de øvrige instituttene på fakultetet måtte dekke dette indirekte? Siden lederne skal tilsettes rett før ferien, må vi vel allerede i budsjettet for 2013 gjøre plass for disse stillingene, hvilket betyr at vi i løpet av noen få uker må få vite fra fakultetene hvordan økonomien her skal håndteres, eller?

2) Stillingenes status? For meg er det uklart om de nye lederstillingene er administrative stillinger eller faglige stillinger. Kan noen svare på dette? Hvis de er administrative stillinger, hvilke faglige krav vil bli stilt i utlysningsteksten? Vil det bli krevd doktorgrad, og i tilfelle ja, på et tema som er innenfor de tema det forskes på på instituttet? Vil eksterne søkere få sin faglighet vurdert av en vitenskapelig komite? Hvordan blir fagligheten ellers sjekket? Kan vi risikere å få inn enn leder som tok bachelor i et eller annet fag instituttet ikke holder på med for tjue år siden, og som siden aldri har jobbet faglig, men kun som mellomleder og toppleder i næringsliv eller forskningsforvaltning? I tilfelle ja, hvordan forventer styret og ledelsen at en slik person skal kunne drive faglig ledelse? Vil det ligge forskningsrett og/eller –plikt til stillingene? Vil vitenskapelig tilsatte som søker på en lederstilling få permisjon fra sin stilling og kunne forvente å få denne tilbake etter fire/åtte/tolv år som leder? Hvis nei på ett eller begge av disse, forventer ledelsen at de vitenskapelig ansatte da vil finne det interessant å søke på stillingene? Vil de som blir tilsatt etterpå ha krav på en vitenskapelig stilling ved instituttet? Eventuelt ved NTNU? Eventuelt en administrativ stilling?

3) Hvem bestemmer hvem som skal tilsettes? Styremedlemmene og studentene ser ut til å si i sine leserbrev i Universitetsavisa at den nye ordningen vil gi ansatte og studenter mer innflytelse over tilsettingen, fordi de er representert i fakultetsstyret. Er dette korrekt? Vil tilsettingene bli stemt over i fakultetsstyrene? Vil de i det hele tatt bli stemt over, eller vil fakultetsstyre og eventuelle tilsettingsutvalg bare ha rådgivende status? Er det i så fall dekanene som egenhendig bestemmer hvem som blir tilsatt (og da tenker jeg på jusen, ikke om hvorvidt dekanene faktisk vil velge å lytte til råd, noe jeg regner med at de fleste vil gjøre)? Og i tilfelle ja, hvilken dekan, den nye eller den sittende?

Her er det mye som er uklart for meg, og noe av det (særlig økonomien) trenger vi snarlig opplysninger om. Håper derfor at ledelsen vil ta seg tid til raskt å svare på hovedspørsmålene jeg stiller, nemlig: Hvordan er økonomien rundt lederstillingene, hvilke faglige krav vil bli stilt i de nye lederne og hvordan blir denne kontrollert, og hvem tilsetter egentlig disse nye lederne.