Første master i voksnes læring

Publisert Sist oppdatert

Denne uken ble NTNUs første masterkandidat i voksnes læring uteksaminert. Sidsel Wiken skrev oppgave om lærere og skoler i utvikling.

- Det handler om hvordan skoler kan legge til rette for at læring og utvikling etableres som en integrert og naturlig del av lærernes hverdag, sier kandidaten, som har gjort en såkalt fenomenologisk undersøkelse med utgangspunkt i fire lærere på ungdomstrinnet i en Trondheimsskole.

- Nasjonale styringsdokumenter peker nettopp på at skolene skal være lærende organisasjoner. Det er viktig å utvikle kunnskap om hva som skal til for at lærere engasjerer seg og deltar både i egen læring og i utvikling av skolen, sier Wiken.

Hun har selv jobbet i skolen tidligere, og beskriver masterløpet som krevende men interessant. At akkurat hun ble den første masterkandidaten i voksnes læring ved NTNU og Institutt for voksnes læring og rådgivningsvitenskap, er tilfeldig mener hun.

- Vi har vært en liten gruppe, og går alt som det skal, kommer det tre stykker like etter meg, sier Wiken.

Masterprogrammet ble opprettet i 2008, men først i oktober i fjor ble Institutt for voksnes læring og rådgivingsvitenskap eget institutt. Det skjedde ved at forskningsenheten Voksne i livslang læring (Vill) og fagmiljøet rådgivning ved Pedagogisk institutt ble slått sammen. I dag er det ti plasser på masterstudiet.

Instituttet utvikler kompetanse om og for personer som ønsker å arbeide med læringsprosesser, rådgivning og ledelse. I følge kontorsjef Are Skjelstad tilbyr de fra høsten en ny bachelor som kombinerer rådgiving og voksnes læring. På den måten håper instituttet å rekruttere enda flere studenter til masterstudiet.