Heder for hodeskaller
NTNUs rekrutteringskampanje "De gode hodene" stakk av gårde med Hederskampanjen for beste kampanje for 2009. Det er Norsk Designråd som står for tildelingen. Superlativer som "banebrytende" og "innovativ" ledsaget utdelingen. - Selv kunsterisk anlagte mennesker blir nå interessert i NTNU, sa jurylederen.
Se illustrasjonene som billedserie her
- Det er spennende at vi som er i kunnskapsbransjen kan vinne en så stor og viktig designpris i konkurranse med tunge og seriøse industriaktører, sa NTNUs Catharina Lundheim da hun entret podiet for å ta i mot prisen. I en pressemelding beretter hun om mye strev for å få til kampanjen - men at det har vært verd arbeidet. NTNU fikk prisen sammen med designbyrået Agendum.
Juryleder Hilde Britt Mellbye mener den nye kampanjeprofilen har bidratt til å endre unge menneskers syn på NTNU, og gjør at universitetet nå tiltrekker seg flere typer studenter.
– Selv kunstneriske anlagte mennesker blir interessert i NTNU nå, og da har de vel nådd målsetningen om å favne bredere blant ungdommen. Illustrasjonene er meget godt og overbevisende gjennomført, og gir assosiasjoner langt utover det vi vanligvis forbinder med realfag og ingeniørdisiplinen, uttaler Mellbye.
Juryen lot seg imponere av det innovative uttrykket NTNU og Agendum har skapt innenfor et fagfelt der det er vanskelig å skille seg ut. – De inviterer oss inn i et univers av kreativitet og drømmerier, samtidig som det ligger klare matematiske undertoner i uttrykket. Dette er rett og slett et svært godt stykke designarbeid, understreker Mellbye.
Hedersprisen for god design ble delt ut av Norsk Designråd onsdag 17. mars under Designdagen, den viktigste designbegivenheten i Norge. NTNU var nominert til den høythengende designprisen sammen med Statoil, Kongsberg Maritime og Synfiber.
Næringsminister Trond Giske sto for overrekkelsen av Hedersprisen for god design. – Dersom det er noe vi behøver i Norge i fremtiden, så er det kunnskap. Derfor er det svært positivt at NTNU våger å tenke nytt for å få flere til å ta høyere utdanning. Vinnerkampanjen viser hva som skjer når dyktige designere og en modig oppdragsgiver bruker design som et verktøy for nyskaping og innovasjon, sa Giske.