Vil ha revansj i økobil-maraton

Publisert Sist oppdatert

Fjorårets Shell Eco-marathon endte i skuffelse for de norske lagene, og i år er NTNUs lag det eneste av de tre som satser på ny frisk. Den store internasjonal konkurransen arrangeres på Euro Speedway banen i Lausitz, Tyskland den siste helgen i mai. Konkurransen er for studenter, og det overordnede målet er å kjøre så langt som mulig på en energiekvivalent tilsvarende en liter bensin.

I fjor deltok tre norske lag, men i år har både Ås og Østfold trukket seg grunnet mangel på ressurser.

I fjor var det styringssystemet som sviktet for DNV Fuel Fighter. Dermed erklærer årets lag at de er ekstra revansjelystne, og er i full gang med produksjon av komponenter til bilen – som skal oppgraderes betraktelig.

Det har i år vært rettet et stort fokus mot prosjektstyring, og prosjektleder er Uwe Schindler. Teamet har i år et stort fokus på testing og er optimister, i følge Tim Mjellem Stockfleth.

- Mine forventninger til lagets prestasjoner i Tyskland er høye. Jeg forventer at vi presterer blant de beste i vår klasse. Siden verdensrekordåret til DNV Fuel Fighter i 2009 har det blitt utført mange forbedringer på bilen. Jeg føler meg derfor trygg på at vi kommer til å stille med en svært konkurransedyktig bil, uttaler Mjellem Stockfleth i en pressemelding.

Teamet har også en egen side på Facebook.