Flest søkere med tilbud innen helsefag

Av alle søkere med tilbud om studieplass har flest fått tilbud innen helsefag, viser oversikten fra Samordna Opptak. Antall sykepleierstudenter øker.

Illustrasjonsbilde

108.000 søkere har fått tilbud om studieplass i årets opptak – noe som er rekordmange. Av alle søkere med tilbud har 16,5 prosent fått tilbud innenfor helsefag.

Totalt har 17.849 personer fått tilbud om studieplass innen helsefag, sammenlignet med 16.800 i fjor. Det er en økning på 6,2 prosent.

På toppen av listen over de mest populære førstevalgsstudiene ved storbyuniversitetet Oslo Met er sykepleierutdanningen.

– Vi ser at utdanninger til yrker som handler om å hjelpe andre mennesker, stadig blir mer populære. Dette kan være en effekt av koronasituasjonen, sier prorektor for utdanning ved Oslo Met Nina Waaler til NTB.

Sebastian Javier Izquierdo Torres (19) er blant dem som har fått plass på det populære studiet. Han vil bli sykepleier fordi han ønsker å bidra til samfunnet, ta vare på mennesker og sørge for at de blir friske igjen.

– Jeg tenkte på å bli sykepleier før koronapandemien brøt ut, men da situasjonen eskalerte, tenkte jeg at dette studiet er noe jeg definitivt må prøve, sier han til NTB.

Omtrent 7.600 søkere har fått tilbud om plass på sykepleierutdanningen på landsbasis. Det er 403 flere enn i fjor. Av disse plassene var 250 planlagt, mens resten er knyttet til koronapandemien, opplyser Kunnskapsdepartementet.