9 av 10 mener studiet kan bli mer arbeidslivsrelevant

Programansvarlige og undervisere ved universiteter og høyskoler vil ha tettere samarbeid mellom arbeidsgivere og utdanningsinstitusjoner.

Direktør i Nokut, Terje Mørland, kommenterer ny rapport om relevans og samarbeid mellom arbeidsliv og akademia.
Publisert Sist oppdatert

Det går frem av Nokuts (Norsk organ for kvalitet i utdanning) rapport om arbeidslivsrelevans i høyere utdanning.

Nær 90 prosent av programansvarlige og undervisere ved universiteter og høyskoler mener at studiet kan bli mer arbeidslivsrelevant med tettere samarbeid mellom arbeidsgivere og utdanningsinstitusjoner.

– Undersøkelsen viser at det er ønskelig med et tettere samarbeid mellom utdanningsinstitusjonene og arbeidslivets virksomheter, noe begge parter må ta på alvor og forbedre framover, sier Nokut-direktør Terje Mørland i en pressemelding.

Undersøkelsen viser videre til at 40 prosent av programledere ved universiteter og høyskoler mener mange undervisere har for svak kontakt med norsk arbeidsliv. Det er profesjonsutdaningene som har den beste kontakten. Ifølge Nokut er det spesielt forbedringspotensial i arbeidet med praksis og programutvikling.

– Et tettere og bedre samarbeid vil føre arbeidsgivere og utdanningsinstitusjoner sammen slik at de kan utvikle nye ideer, påvirke innholdet i studiene og utdanne kandidater med relevant kompetanse for arbeidslivet, sier Mørland.

Mørland har formulert følgende råd:

* Arbeidsgiverne må tettere inn i utviklingen av nye studietilbud og delta i diskusjonen rundt hvorfor et nytt studium blir opprettet.

* Utdanningsinstitusjonene må aktivt bruke tilbakemeldinger fra tidligere studenter, arbeidsgivere som er avtakere av utdannede kandidater og alumni.

* Det må avklares hvilken funksjon rådene for samarbeid med arbeidslivet (RSA) skal ha i framtiden.

* Det kan være behov for mer fagspesifikke samarbeidsråd. De kan bygge bro over vansker og spenninger, løse konkrete samarbeidsproblemer og gi fagmiljøet ideer og innspill som kan brukes i utviklingen av studieprogrammene.

Undersøkelsen er basert på svar fra 34 programledere og 285 undervisere ved 48 studieprogrammer fordelt på 16 utdanningsinstitusjoner.

Les hele rapporten her.