Stortingsmelding om kvalitet:

- Feil å satse tungt på noen få, når så mange faller fra

- Det blir helt feil å satse stort på en liten gruppe superstudenter, samtidig som man ser ut til å lukke øynene for det enorme frafallet i norsk høyere utdanning.

Frafall betyr noe for kvaliteten. - Vi må adressere dette mer tydelig. Vi må si at vi ikke vil at studenter skal slutte, at vi vil de skal fortsette og gjennomføre studiene. Vi trenger de ferdigstuderte, og vi må sette konkrete tiltak inn for å få dem dit, sier Arbeiderpartiets Marianne Aasen.
Publisert Sist oppdatert

Det mener Arbeiderpartiets utdanningspolitiske talsperson Marianne Aasen. Hun sier til UA at hun er svært skuffet over at regjeringen ikke har tatt tak i et av norsk høyere utdannings største problemer, nemlig frafallet. Rundt 40 prosent faller fra, og selv om halvparten av disse velger andre utdanninger de fullfører, mener Aasen at problemet burde vært tydelig adressert i regjeringens kvalitetsmelding som ble lagt fram i dag.

LES MER: Mer satsing på talentene og økt konkurranse om midler

Satser tungt på de få

- Det ser ikke ut til at de har noen målrettede tiltak for å bremse frafallet. De satser de tungt på en liten gruppe flinke studenter. Det er en meget smal tilnærming, disse er jo som en dråpe i havet, sier Aasen, som poengterer at det er 260 000 studenter i Norge.

- Hovedutfordringen er å løfte kvaliteten på alle og få frafallet ned. Det siste er en enorm sløsing med ressurser, noe også Riksrevisjonen har påpekt klart og tydelig, sier Ap-politikeren, som spesielt viser til det høye frafallet på spesialutdanninger som lærer, ingeniør og sykepleie.

- Da hjelper det ikke med tiltak for de flinkeste, eller økt konkurranse om midler til undervisnining. Det siste virker det jo som de skal finansiere ved å ta fra basisbevilgningen. Dette blir helt feil, mener Aasen.

LES MER: Varsler varig endring i synet på undervisning

LES MER: Ap mener H burde gått inn for nasjonalt belønningssystem

Bør heller analysere frafallet

Hun mener frafallstiltak hører hjemme i kvalitetsdebatten, fordi høyt frafall er et tegn på at kvaliteten ikke er god nok. Aps utdanningspolitiske talskvinne etterlyser mer systematisk arbeid og gode analyser på hvor de fleste faller fra og hvorfor. Hun tror dette vil fungere langt bedre som kvalitetstiltak, enn en ny konkurransearena for bedre undervisning, slik regjeringen foreslår.

- Hver enkelt institusjon, institutt og studium bør adresseres. Man kunne hatt en belønningsordning for å få frafallet ned. Man får jo penger for å få studenter gjennom, men det virker ikke som det slår ut i frafallsstatistikken.

- Vi må adressere dette mer tydelig. Vi må si at vi ikke vil at studenter skal slutte, at vi vil de skal fortsette og gjennomføre studiene. Vi trenger de ferdigstuderte, og vi må sette konkrete tiltak inn for å få dem dit, sier Arbeiderpartiets Marianne Aasen.