Styrevalg 2013:

- Ikke glem dannelse

De små fagene bidrar til dannelse og det er viktig for NTNU, mener styrekandidatene for de teknisk-administrativt ansatte.

Publisert Sist oppdatert
Ingjerd Strand: NTNU må i første rekke være sin samfunnoppgave bevisst.
Hans Jacob Jacobsen: Må prøve å inkludere små fag inn i de større tilbudene.
Hilde Røysland: Små fag har definitivt livets rett.
Marit Grønning-Moe: NTNU må svare på samfunnets etterspørsel.
Tove Eivindsen: Små fag kan være det arbeidslivet trenger om noen år.
Arnfinn Rokne: Nyskaping og innovasjon krever at NTNU har fagfelt som jobber med andre problemstillinger enn de store fagene.
Kari Rueslåtten: Dannelse er også en del av NTNUs samfunnsansvar.
Eivind Voldhagen: Små fag bør opprettholdes hvis samfunnet har behov for dem.

UA har bedt alle de 22 styrekandidatene svare på noen lesergenerte spørsmål. De har fortalt hva de mener om samlokalisering og medvirkning. Og i dag svarer de på hva de mener om de små fagenes betydning for NTNU.

Sitatene nedenfor er basert på kandidatenes skriftlige svar.

I denne artikkelen er det disse åtte kandidatene for de teknisk-administrativt ansatte som svarer på UAs spørsmål:

« Mengde versus mangfold i utdanningen: Hva er viktigst – utdanne store studentkull for arbeidslivet, eller skal også små fag med få studenter ha livets rett?»

Økonomi og studentall

- Studenttall er et av NTNUs resultatparametere og derfor også av økonomisk betydning, men NTNU må i første rekke være sin samfunnsoppgave bevisst, sier kontorsjef Ingjerd Strand ved Institutt for vann- og miljøteknikk ved NTNU.

Strand mener at små fag kan være vel så viktige for samfunn og arbeidsliv, men at NTNU også må tørre å foreta endringer i studietilbud.

Inkluderer små fag

I likhet med mange av kandidatene for de faste vitenskapelig ansatte, går flere av kandidatene for de teknisk-administrativt ansatte inn for at universitetene fordeler de små fagene mellom seg.

En av dem er kontorsjef Hans Jacob Jacobsen ved Institutt for biologi.

- Med dagens finansieringsordning blir det vanskelig å beholde alle fag. For øvrig bør vi prøve å inkludere små fag, i den grad det er mulig, inn i de større tilbudene slik at kompetansen videreføres, mener Jacobsen.

Har et ansvar

Seniorrådgiver Hilde Røysland ved Samfunnsvitenskap og teknologiledelse tar også til orde for ei arbeidsdeling mellom studiestedene.

- Små fag har definitivt livets rett. Vi har ansvar for at de små fagene er robuste nok til å fornye seg og tiltrekke dyktige studenter og ansatte, sier hun.

Framtidas utfordringer

Overingeniør Marit Grønning-Moe mener at en prioritering må til, og at noen av nisjefagene må høre hjemme ved andre studiesteder enn NTNU.

- NTNU må svare på samfunnets etterspørsel og utdanne for framtidas utfordringer i arbeidslivet. Vi må satses på å utvikle høy kvalitet i breddtilbudet, og sørge for å få fram flere spesielt fremragende miljø, sier hun.

Prosjekt dannelse

Kommunikasjonskoordinator Tove Eivindsen ved Vitenskapsmuseet hevder at småfagene kan være gode bidrag i de bredere utdanningene.

- Da jeg studerte i USA, var vi pålagt å ta fag fra andre fakulteter, for å dyrke fram andre tenkemåter. Det var en del av et dannelsesprosjekt. Jeg tror vi har en del å lære når det gjelder den type tverrfaglige grunnutdanninger, sier hun.

Hun ser ikke bort fra at fagene med få studenter kan være det arbeidslivet vil trenge om noen år.

- Vi må sette studentene i stand til å tenke analytisk, finne løsninger og gjennomføre oppgaver. Da er de nyttige i nær sagt alle yrker, mener Eivindsen.

Små fag og nyskaping

Prosjektleder Arnfinn Rokne holder også til ved Vitenskapsmuseet. Han vil at NTNU skal ha et perspektiv utover hva som er populært i markedet akkurat nå.

- I eit samfunnsperspektiv handlar forsking mellom anna om danning og produksjon av kunnskap som me ikkje ser nytte av umiddelbart. Skal NTNU jobbe med nyskaping og innovasjon, må me ha fagfelt som jobbar med andre problemstillingar enn dei store faga som utdannar for arbeidsmarknaden, hevder han.

Slik Rokne ser det, forutsetter NTNUs visjon om tverrfaglighet at universitetet har mange og ulike forskningsmiljø som utfyller og utfordrer hverandre.

Ligge i forkant

Dannelse er også et ord seniorrådgiver Kari Rueslåtten ved Personalavdelingen gjerne tar i sin munn. Hun ser at NTNU har et stort ansvar for å uteksaminere for eksempel sivilingeniører til en bærekraftig industri, men:

- Det må ikke gå på bekostning av andre mindre fag. For eksempel er det å legge til rette for dannelse også en del av NTNUs samfunnsansvar. Vi må se helheten og bredden i vår portefølje av fag og ikke bare se hvor trendene ligger i dag. Vi må se langt fram og ligge i forkant, fastslår hun.

Samfunnets behov

Kontorsjef Eivind Voldhagen ved Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap er også opptatt av langsiktighet siden samfunnstrender endrer seg over tid.

- Dersom det er behov i samfunnet for kompetansen som faget formidler, bør NTNU som breddeuniversitet opprettholde faget, selv med lavt studenttall, mener Voldhagen.

Punktum for presentasjon

Med denne artikkelen avslutter UA presentasjonen av hva de ulike styrekandiatene svarer på lesergenererte spørsmål.

UA har også formidlet hvilke saker som er viktig for kandiatene fra de midlertidig vitenskapelig ansatte. Under denne valgkampen er det kun denne ansattgruppa som har avholdt valgmøte. Der møtte det imidlertid opp kun ni tilskuere.

Styrevalget foregår elektronisk og avholdes 16. og 17. april.