- Ikke gjør som mora di sier!

Lytt til Karius og Baktus hvis du lurer på hva du skal bli når du blir stor. Det er rådet fra studieveileder Håvard Engen.

Publisert Sist oppdatert




- Vær forsiktig når du skal velge studieretning. Vi har mange eksempler på at mor og far ikke er de beste rådgiverne. Evner og interesser er en bedre rettesnor hvis du vil unngå å oppdage at du valgte feil. Det sa Håvard Engen til et fullsatt auditorium R9 under Åpen dag i går. Han var invitert for å snakke om overgangen fra videregående til universitet, og om erfaringene sine fra veiledning av nye studenter. I programmet sto det at målgruppa var rådgivere og lærere.

Et blikk ut i salen var nok til å avsløre at de alle fleste tilhørerne kom fra videregående. Det taklet Engen elegant.



Likte realismen

Poenget om ikke å gjøre som mora vår sier gikk selvsagt rett heim. Det andre hovedpoenget, om å skaffe seg gode studievaner tidlig, ble også forbausende godt mottatt. Maria Moen Mahlum, Sunniva Dehli og Nora Bremer Mejdal fra Levanger likte tilnærminga:

- Det er kjekt at de sier fra hvordan vi får det, både det beste og det verste. Det lønner seg å være realistisk, at vi får vite om baksidene også, oppsummerte de. Alle tre er russ, og alle går realfag. Sunniva har søkt på NTNU, men ingen av dem regner med å stille på Gløshaugen til høsten. Dels skal de jobbe det kommende året, dels skal de bedrive kulturstudier i Vietnam, India og Ghana. Etterpå er NTNU høyaktuelt.



Gunnar og Guri

Håvard Engen åpnet med å presentere Gunnar på 20 som hadde begynt på bygg etter folkehøgskole og militæret, og Guri på 19 som hadde valgt pedagogikk. Gunnar slet. Han ville bli sivilingeniør som mor og far, men hadde allerede strøket i to emner. Privatlivet var ugreit, og nå lurte han på om han skulle slutte.

Guri hadde oppdaget at pedagogikk var vanskelig og teoretisk, men hadde demonstrert gode praktiske ferdigheter i håndballmiljøet hun kom fra. Hun jobbet planmessig, og hadde stor glede av faddergruppa.



40 prosent frafall

- Poenget med å trekke fram disse to tenkte eksemplene, er å fortelle at begge er like virkelige. Noen velger studieretning ut fra lyst, andre fordi de føler seg mer eller mindre forpliktet. Atter andre tar hensyn til jobbmulighetene etterpå.

Vi vet at oppimot 40 prosent av dem som begynner å studere, slutter før de har fullført. Det er et problem både for den enkelte og for samfunnet. Vi vil veldig gjerne ha dere her, og samtidig er vi opptatt av at dere skal velge riktig, sa Engen.

Samtidig understreket han at mange av studieretningene på NTNU gir svært gode muligheter på arbeidsmarkedet. Det gjelder både teknologi, medisin, pedagogikk, språk og politikk.



Multitasking funker ikke

Engen manet til gode studievaner fra start. Skippertaksmentalitet holder ikke. Og han skuffet dem som trodde multitasking var mulig:

- Hjernen gjør bare én ting om gangen. Hvis du twitrer mens du leser, forsinker du læringen. Hjernen bruker tid på å komme tilbake der den var, slo han fast.

Engen listet opp en hel felleskatalog med medisiner mot frafall. Forsamlingen lyttet oppmerksomt. Igjen var gode studievaner førsteprioritet.

- Det handler blant annet om noe så banalt som å legge seg til rett tid.



Overraskende mange muligheter

Laila Westby, Anett Enger og Anastasiya Lovushko fra andreklasse på Thora Storm videregående i Trondheim fikk også med seg innledningen til Engen. Etterpå møtte vi dem hos kjemi-gjengen, der de testet luktesansen.

- Jeg har tenkt mye på kjemi. Det ser veldig artig ut, tilsto Laila.

Alle tre var fornøyde med dagen:

- Dette har vært spennende. Veiledninga var bra, og vi har fått vite masse som vi ikke visste fra før. For eksempel ante vi ikke at NTNU har en 3D-skriver. Imponerende! Og så er det mange flere studieretninger her enn vi trodde. Veldig bra, oppsummerer de.

Håvard Engen manet til gode studievaner fra første dag. Da blir innspurten så mye lettere.
Maria Moen Mahlum (f.v.), Sunniva Dehli og Nora Bremer Mejdal fra LEvanger likte realismen i presentasjonen av studiehverdagen.