- 15 000 underskrifter var et mål jeg satte for meg selv, og jeg mener studentene uansett har kommet med et klart signal om hva de ønsker i denne saken. Jeg tar den derfor videre og har bedt om et nytt møte med Komité for kollektivtransport og regional utvikling, sier Jodanovic til UA.
Vil ha nattbuss på periodekort
I dag koster en tur med nattbussen 100 kroner. Det er altfor mye for skral studentøkonomi, mener Velferdstinget. De vil ha nattlig kollektivtransport inkludert i studentenes periodekort – uten at prisen på dette øker.
I løpet av kampanjens første døgn raste det inn over 5 000 underskrifter, men Jodanovic sier hun ikke er skuffet over at signaturene ikke har fortsatt å renne inn i samme tempo.
- Det at vi har fått til nær 7000 er stort, og det viser et stort og imponerende engasjement fra studentenes side. Vi har fått mange tilbakemeldinger og alle jeg snakker med mener dette er en svært viktig sak, sier hun.
- Og selv om det ikke er like stort rush som i starten, så kommer det allikevel inn underskrifter hver dag. Studentene har med dette sagt klart fra, legger Jodanovic til.
- 100 kroner er for dyrt med studentøkonomi
Det var Dusken.no som først skrev om at Trondheim er den eneste av de fem største studiebyene som fortsatt har nattakst på kollektivtrafikk.
- Da bør heller ikke Trondheim, som skal være landets beste studentby, ha det, mener Jodanovic som leder Velferdstinget i Gjøvik, Ålesund og Trondheim.
Fjerning av nattbusstaksten handler både om studentenes økonomi og trygghet. Slik det er nå, er det billigere å spleise på taxi med andre enn å ta nattbuss, sier hun.
Studentene har nær 7 900 kroner utbetalt i måneden i stipend, men i august og januar får de det såkalte stor-stipendet på nærmere 21 000 kroner. Med en slik økonomi er 100 kroner for en bussbillett mye, mener lederen av Velferdstinget.