Masterutstillingen:

Midt i ansiktet

- Jeg liker størrelse som konfrontasjon, sier Charlotte Rostad, én av ti avgangselever på KiT. Lørdag åpner årets Masterutstilling for kunst på Gråmølna.

Anne Grefstad: Maleri.
Karolin Tampere, én av kuratorene bak masterutstillingen.
Cathrine Ruud: Holtermannsveien 1, 2011. (skillevegg # 1), 2011, fotografi.
Rina C. Lindgren: The beginning of nothing (2010), skulptur.
Charlotte Rostad: So, Our Faces (2010), tegning.
Christina R. Jensen: Gigantisk forbier, (2010/2011), fotografi.
Kristin Tårnes: Why, where, how? / Hvorfor, hvor, hvordan? / ¿Por qué, donde, como?, 2011, video.
Christina R. Jensen: Kontortid 1, 2006/2011, fotografi.
Tian Miller: Østre Æra (2011), fotografi.

Rett over gaten for Kunstakademiet i Trondheim (KiT) legger de ti avgangselevene siste hånd på årets Masterutstilling på Gråmølna.

- Her er hele spennet, fra foto til installasjoner, skulptur, video, lyd, tegning og fundne objekter, sier Karolin Tampere, én av de to kuratorene i Rakett.

Med seg har hun Åse Løvgren. De har jobbet sammen med studentene i et drøyt halvår år for å danne en helhetlig ramme rundt alt fra gedigne tegninger, små vokshus, fjellfoto på vegg og videointervjuer.



Størrelse som konfrontasjon

- Jeg liker størrelse som konfrontasjon – og særlig når det er noe hverdagslig, som et ansikt.

Maleren Charlotte Rostad har brukt året på å lære seg å tegne. Og det har gått stort for seg, på gedigne sponplater, med tydelige blyantstreker. Hun har tegnet dem som har vært tilgjengelig – seg selv, venner, familie. Resultatet er tre portretter med tittelen ”So, Our Faces”, av mennesker midt mellom glad, trist, sint og opprørt.

- Det som fascinerer meg er øyeblikk hvor man ikke helt vet hva et ansikt uttrykker, sier Rostad.

Tegningene har tatt fra et halvt år til én måned å fullføre etter hvert som hun fikk grep om blyanten.

Tapet i laser

- Denne er fra huset jeg bor i på Svartlamon, sier Rina C. Lindgren.

Hun sikter til en vegg av gamle tapetrester, i laser, montert opp imot en tegnet skyggekopi av en annen vegg fra kjelleren på Svartlamoen. Hun har det med å "drasse med meg fundne objekter" - for senere å lage kunst av dem.

- Det jeg liker med tingene er at de uttrykker mange lag med historie, sier hun.

I dialog med Lindgrens tapet henger en grønn glassplate fra fasaden til Holtermannsveien 1, som snart skal rives. Dessuten abstrakte foto fra et av de fraflyttede kommunale kontorlandskapene inne i bygget.

- Dette er et bygg som har stått i 50 år – jeg ville se nærmere på den modernistiske arkitekturen, forklarer Cathrine Ruud.

Pent og stygt

- Fargene skal være umiddelbart flotte, men samtidig litt fysisk ubehagelige, sier Anne Grefstad, som etter eget sigende har sansen for kombinasjonen av pent og stygt. Maleriene ”Mellom fugl og fisk" 1 og 2 portretterer barn omgitt av symboler som rotte, fisk, ørn og flagg. I sterke og tydelige farger.

- God gammeldags symbolikk, sier hun.

- Det er få som driver med det i dag.



Inn i mellomrommene

- Vi har nektet å prøve å dytte på utstillingen en tematikk – det er fint å beholde forskjellighetene i uttrykkene, sier kurator Løvgren.

Like fullt prøver de å utvide og strekke det museale rommet på Gråmølna.

- Vi har tenkt på mellomrommene, de stedene som vanligvis ikke brukes i en kunstutstilling, sier Løvgren.

Dermed finnes det kunst både i resepsjonen, i bokhandleren, på betongveggen og utenfor inngangsdøren. Og dessuten guidede turer til Tore Eidebakk Reischs laftede betonghus i Høyskoleparken, med påmeldingsliste i resepsjonen.

Materstudiet i kunst er toårig og bygger på en treårig bachelorgrad. Utstillingen henger fra 7. mai til 5. juni på Gråmølna (Solsiden) og inkluderer også verk av Tian Miller, Christina Jensen, Erik Friis Reitan, Kamilla Skrinde og Kristin Tårnes.