Over 5 300 studenter har signert kampanjen for billigere nattbuss
- Responsen har vært helt utrolig, sier Velferdstingets leder Ida Medina Jodanovic, som har som mål å nå 15 000 underskrifter.
Dokumentasjon. Fylkeskommunen som fastsetter takster, vil ha dokumentasjon på at studentene faktisk vil ta nattbusstilbudet i bruk. Arkiv. Solveig Mikkelsen
Hjertesak. Leder av Velferdtsinget i Gjøvik, Ålesund og Trondheim, Ida Medina Jodanovic, kjemper for at studentene skal slippe nattakst på buss i Trondheim.
Kampanjen ble lagt ut midt på dagen mandag, og bare etter en time hadde 1 000 studenter signert.
- Det er kjempebra. Responsen viser hvor mye dette betyr for studentene, og at de virkelig kjenner på at nattbusstilbudet er for dårlig i Trondheim, sier Ida Medina Jodanovic, som leder Velferdstinget i Gjøvik, Ålesund og Trondheim.
Trondheim alene om nattakst
Målet er å få nattlig kollektivtransport inkludert i studentenes periodekort – uten at prisen på dette øker. Det var Dusken.no som først skrev om at Trondheim er den eneste av de fem største studiebyene som fortsatt har nattakst på kollektivtrafikk.
- Da bør heller ikke Trondheim, som skal være landets beste studentby, ha det, sier Jodanovic til UA.
Underskriftskampanjen kom i stand etter et møte med arbeidsutvalget i Komité for kollektivtransport og regional utvikling i forrige uke. Der ble Jodanovic bedt om å innhente dokumentasjon på at studentene ønsker billigere nattakst på kollektivtransport.
Stusser over at noen er overrasket
- Komiteen virket overrasket over kravet, og ga inntrykk av at de ikke hadde hørt eller sett tegn på at studentene ikke er fornøyde. De var ikke negative, men de ville altså ha bevis eller dokumentasjon på at studentene faktisk vil ta et slikt tilbud i bruk, sier Velferdstingets leder til UA.
Underskriftskampanjen er én måte å dokumentere på. Jodanovic sier hun ønsker å komme opp i et representativt antall, som betyr rundt 15 000 underskrifter.
-Når vi har over 5 300 på dag 2, er jeg veldig optimistisk på at vi kommer i mål i løpet av de to ukene vi har satt av, sier hun.
Hun sier at hun er overrasket over at fylkeskommunen sier det er første gang de hører om dette. Dette er noe også tidligere velferdsting har jobbet med. Jodanovic stiller seg også undrende til at de vil ha dokumentasjon.
En 100-lapp betyr mye
- For meg er det en selvfølge at studentene vil ha nattbuss-takst inn i periodebilletten. Slik det er nå, er det billigere å spleise på taxi med andre enn å ta nattbuss, sier hun.
Studentene har nær 7 900 kroner utbetalt i måneden i stipend, men i august og januar får de det såkalte stor-stipendet på nærmere 21 000 kroner. Med en slik økonomi er 100 kroner for en bussbillett mye, mener lederen av Velferdstinget.
Jodanovic kommer til å ta med seg underskriftskampanjen, samt engasjement og tilbakemeldinger de har fått på innlegg, artikler og lignende, som dokumentasjon til fylkeskommunen.
I Sør-Trøndelag er det fylkeskommunen som er takstmyndighet. Den har bestemt at pris på nattbuss ikke inngår i de ordinære periodebillettene. Ifølge Dusken.no fattet Trondheim bystyre sist sommer et vedtak om at de ønsker at nattbuss skal fases inn som en del av det ordinære takstregimet og at periodebilletter for ungdom og studenter prioriteres.