Stor oppslutning og entusiastiske studenter på Dragvoll da Karrieredagen gikk av stabelen i dag. – De fleste bedriftene har jo bruk for kunnskapen vår, konkluderte Lisa Ericson, Solveig Etter og Christina Ørnholt.
Anita Efskin fra IT-bedriften Kantega forteller Dragvoll-studentene at de også trenger deres komptanse.Solveig Mikkelsen
Pedagogikkstudentene Gunnlaug Eldevik og Ruth Ida Valle og synes det er flott å få informasjon fra så mange bedrifter på en gang.Solveig Mikkelsen
- Viktig å være ute blant studentene og bli kjent med dem, sier Gina Thrane fra rekrutterings- og bemanningsbyrået Academic Work.Solveig Mikkelsen
Bort var bekymringene over at Det humanistiske fakultet sliter økonomisk. Bort var den duknakkede holdninga om at samfunnet trenger ingeniører, men ikke humanister og samfunnsvitere. Bort var følelsen av at ingen trenger dem når de søker jobb.
Attraktiv kunnskap
For bedriftene stod på rad og rekke i gata på Dragvoll og de hadde betalt for å stå der. Nordea, SSB, Adecco, Forsvaret, Norsk Lektorlag, Trondheim kommune, Midt-Norge kommunerevisorforening og Husbanken, for å nevne noen av bedriftene som stod på stand for å markedsføre seg overfor studentene.
Og studentene møtte mann- og kvinnesterkt opp for å forsyne seg av informasjonen og rådene fra de ulike bedriftene. Mange gikk systematisk til verks fra stand til stand. De spurte, lurte og ba om mer informasjon.
- IT-bransjen trenger dere
Anita Efskin fra IT-bedriften Kantega vifter med en spå foran studentene Lisa Ericson, Solveig Etter og Christina Ørnholt.
Vi peker på ordet “mening” og bak ordet står det: ”Du vil finne en jobb med mening, som gjør hverdagen bedre for alle”. Og via ord som trivsel, moro og stolthet markedsfører bedriften seg overfor studentene.
- Kjempebra med en slik karrieredag. Gløshaugen har en lang tradisjon for dette, nå er det viktig at Dragvoll også følger opp, sier de tre studentvenninnene.
Alle tre er masterstudenter. Ericson studerer Teknologi, kunnskap og samfunn, Etter tar Visuell kultur på Medievitenskap og Ørnholt studerer Kjønn og kultur.
- Jeg tenkte at bedriftene kanskje ikke passer for min utdanning, men så oppdager jeg vi har noe å bidra med i de fleste bedriftene, sier Ericson.
De mener det er viktig å se mulighetene for videre karriere - og er glade for at de kan snakke med de ulike bedriftene og se at de etterspør kunnskapene deres.
Tverrfaglig
- IT-bransjen er en plass for mange flere enn IT-folk, slår Anita Efskin fra Kantega fast. Bedriften har 90 ansatte og holder til i Trondheim og Oslo. Nå er de på utkikk etter samfunnsvitere og humanister.
- Tverrfaglighet er viktig. Vi trenger gode ledere, folk som kan kommunikasjon, vi trenger folk som skal jobbe i team og som er dyktige på personalledelse. Sjøl er jeg lærerutdannet, men havnet i databransjen. Det fungerer utmerket, sier hun.
- Ingeniører og IT-folk produserer løsninger, men vi har også bruk for ansatte med bredere kompetanse og derfor er vi her, forteller hun.
Rekruttering
Ruth Ida Valle og Gunnlaug Eldevik er pedagogikkstudenter og bruker lang tid foran standen til Academic Work. De fyller ut et skjema med kontaktinformasjon og sier de er interessert i deltidsjobb ved siden av studiene.
Academic Work er et bemannings- og rekrutteringsbyrå, som henvender seg til nåværende og tidligere studenter.
- Veldig lettvint å ha alle bedriftene og karrieremulighetene samlet på ett brett, synes Valle.
- Og kjempebra at mange stiller opp, sier Eldevik.
Consultant manager Gina Thrane har en travel dag, for studentene myldrer foran standen og vil prate.
- Det er viktig å være ute blant studentene og bli kjent med dem, sier Thrane.
Hvilke kvaliteter er det studentene på Dragvoll har som gjør dem interessante for dere?
- Det er mer det menneskelige aspektet. De kan brukes til et bredere spekter av arbeid. De har en anvendbar bagasje med seg etter utdanning, sier hun.
Hun sier at målet for Academic Work er å få flest mulig inn i en relevant jobb så tidlig som mulig.
- Men de må stå på overfor oss og være motiverte. Slik lykkes de i arbeidslivet også, konkluderer Thrane.
I tillegg til at bedrifter og organisasjoner hadde stands i gata, var det satt av tid til mer grundige bedriftspresentasjoner. Coach Kolbjørn Nordvik fra Engasjert byrå holdt foredrag og et svært godt besøkt debattmøte diskuterte: “Hva er utdanninga vår verdt?”. UA kommer tilbake med grundigere dekning av sistnevnte møte.